Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Bra peanøttsmør? Og skikkelig kakaopulver

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 03-12-08, 22:41   #1
Jabba
Seniormedlem

Jabba sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Bra peanøttsmør? Og skikkelig kakaopulver

Hørte snakk om et peanøttsmør som ikke var tilsatt "ulovligheter" - noen som kan tipse om et navn??? Evt. hvor jeg får tak i det?

Ønsker også tips om et skikkelig godt kakaopulver - noe som er bedre enn vanlig Regia kakao.....

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 07:16   #2
Pearl
Seniormedlem

Pearl sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 67
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Bra peanøttsmør? Og skikkelig kakaopulver

Peanøttsmør kan du lage selv ved å finhakke nøttene og tilsette olje.

Gammel 04-12-08, 08:46   #3
Areola
Supermoderator

Areola sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Eller så kan du kjøpe økologisk, hvor det bare er tilsatt nøtter og salt. De inneholder ca 13 karber pr 100g.

Gammel 04-12-08, 08:59   #4
screwball
Seniormedlem

screwball sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: Tromsø
Alder: 46
screwball er ny på veien

Økologisk peanøttsmør har jeg funnet på både Prix og Eurospar her i Tromsø. Som nevnt - det har 13g karbo pr 100g.

Har spist meg ned 30kg og holdt vekta i over to år nå.
2,5 år på lavkarbo - ikke en kur men en livsstil!
screwball er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo under 30g karbo pr dag - masse proteiner. Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 17:56   #5
Jabba
Seniormedlem

Jabba sin avatar

Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

OK - da blir det økologisk neste! Noen som har oppskrift på en god middagssaus laget m peanøttsmør?

Gammel 06-12-08, 20:08   #6
Anitra
Seniormedlem

Anitra sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 55
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Fant denne på nett, jeg har ikke prøvd den selv.
Nøttesaus
2 porsjoner

Ingredienser

½ boks peanøttsmør (350 g)
1 ss chilisaus
¼ dl mangochutney
½ båt hvitløk

*
* 1 ss chilisaus
* ¼ dl mangochutney
* ½ båt hvitløk

1. Rør peanøttsmør sammen med chutney, chillisaus og presset hvitløk i en liten kjele.
2. Spe med vann til sausen er passe tykk. Sett kjelen på platen og varm sausen over svak varme.
Serveres til svinekjøtt

Gammel 06-12-08, 21:10   #7
valleygirl
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Hørte snakk om et peanøttsmør som ikke var tilsatt "ulovligheter" - noen som kan tipse om et navn??? Evt. hvor jeg får tak i det?

Ønsker også tips om et skikkelig godt kakaopulver - noe som er bedre enn vanlig Regia kakao.....

Jeg bruker Black & Green økologisk kakao. God, "myk" smak. Litt dyrt, men det er jo så drøyt vare at man har det lenge. Finnes i helsekost og i de større matvarebutikkene (ultra, meny, centra osv)

Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 21:18   #8
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Valrhona 100 % cocoa er etter min mening det beste. Det får man på bl.a. Ultra og Meny - og sånne sjokoladebutikker.....

Vedlagte bilder
Filtype: jpg foto_cacao.jpg (5,6 KB, 32 visninger)

Sist redigert av Nille : 06-12-08 kl 21:23.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 21:46   #9
Adriane
Medlem

Adriane sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Jeg har forsøkt å lage peanøttsmør selv, men resultatet ble ikke bra.
Brukte usaltet peanøtter og olivenolje. Ser at noen bruker smør og søtningsmiddel og. Noen som har en god oppskrift?

Gammel 06-12-08, 21:52   #10
Jabba
Seniormedlem

Jabba sin avatar

Tusen, hjertelig takk for oppskrift på saus og tips om god kakao!!! Her skal det shoppes!!!

Gammel 06-12-08, 22:21   #11
Miramax
Juniormedlem

Miramax sin avatar

Hvor: Oslo
Alder: 47
Miramax er på en erverdig vei

Denne sausen pleier jeg å lage til kylling

1 ss peanutolje
1 boks kokosmelk
1 dl peanøtter fint hakket (eller peanutsmør)
1½ ss soyasaus evt. østerssaus
1 ss limesaft
1 båt presset hvitløk
1 ts koriander

Gammel 07-12-08, 11:49   #12
FrøkenG
Juniormedlem

FrøkenG er på en erverdig vei

Jeg så at de har sukker- og kalorifritt peanøttsmør til salgs på lavkarbopikene.no. Jeg har ikke prøvd det selv da jeg synes det var for dyrt (er ikke såååå glad i peanøttsmør). Koster kr 69 for et glass og er søtet med splenda.

FrøkenG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 11:59   #13
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av FrøkenG, her.

Jeg så at de har sukker- og kalorifritt peanøttsmør til salgs på lavkarbopikene.no. Jeg har ikke prøvd det selv da jeg synes det var for dyrt (er ikke såååå glad i peanøttsmør). Koster kr 69 for et glass og er søtet med splenda.

Peanøtter har 10,9 gram karber pr. 100 gram.

I dette peanøttsmøret er det 0 karber.

Ikke mye peanøtter i det smøret da

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 15:10   #14
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av FrøkenG, her.

har du sett på hva det virkelig inneholder ?

Sitat:

Triple Filtered Purified Water, Cellulose Gum, Salt, Corn Starch, Xanthan Gum, Natural Fresh Roasted Peanut Flavoring, Natural Peanut Extract, Peanut Flour, Caramel Color, Lactic Acid, Propolyene Glycol Alginate, Sucralose.

Dette er etellerannet med peanøttsmak. Svært lite peanøtter i det ja. Hadde det vært peanøtter i hadde det nok vært mer karber.. Her i landet hadde det ikke vært lov å kalle det peanøttsmør med denne innholdsfortegnelsen. Det er det som er problemet med alle importvarene, de er som regel tilsatt saker og ting....

Gammel 09-12-08, 14:30   #15
Alyssa
Seniormedlem

Alyssa sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Alder: 48
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Valrhona 100 % cocoa er etter min mening det beste. Det får man på bl.a. Ultra og Meny - og sånne sjokoladebutikker.....

Jeg finner ikke Valrhona noe sted her i omegnen. Det eneste jeg finner er Confecta 100 %, kan det sammenlignes med Valrhona?

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 14:42   #16
danish
Seniormedlem

danish sin avatar

Medlem siden: May 2008
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Alyssa, her.

Jeg finner ikke Valrhona noe sted her i omegnen. Det eneste jeg finner er Confecta 100 %, kan det sammenlignes med Valrhona?

Nei. Valrhona er for gourmether. Jeg ser ikke hva som er galt med vanlig bakekakao. Jeg liker den like godt som Confecta 100 %.

Det beste peanøttsmøret lager du selv. Pensle nøtter med bittelitt smør eller olje, samt salt. Ryst ved 175 C* i 10-15 minutter. Mos med stavmikser/blender. Tilsett ca. 1-2 spiseskjeèr olje (evt smør). Vil du ha nugatti, bruk hasselnøtter istedenfor peanøtter (men da må du "gni" av skallene med et håndkle efter rystingen), tilsett 1-4 spiseskjeèr honning (eller 1 ss. honning + søtningsmiddel), litt vanilje-ekstrakt, 1-2 spiseskjeèr kakao og 1-2 spiseskjeèr olje.

Her er en alternativ oppskrift på nugatti. (Den bruker smør!) Her er en alternativ oppskrift på peanøttsmør.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 17:06   #17
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Nei. Valrhona er for gourmether. Jeg ser ikke hva som er galt med vanlig bakekakao. Jeg liker den like godt som Confecta 100 %.

Jabba spurte etter noe som er bedre enn Regia.... og da er det ikke så mye å velge i

Valrhona er ikke bare for gourmeter da.... Den er for de som er glad i ren sjokolade og vil ha ..... ja..... noe som er bedre enn Regia

Gammel 09-12-08, 19:54   #18
Jabba
Seniormedlem

Jabba sin avatar

Hvor selges Valrhona?

Gammel 09-12-08, 20:29   #19
Nille
Administrator

Nille sin avatar

I Stavanger har de det på Dropsen (i Klubbgata og på Kvadrat) og på Helgø. De hadde det på Ultra tidligere, men jeg fant det ikke der idag.

Gammel 09-12-08, 22:21   #20
Jabba
Seniormedlem

Jabba sin avatar

OK - takk skal du ha Nille ! Da skal jeg lete på Dropsen når jeg er på Kvadrat neste gang.....

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Peanøttsmør Princez Ketolysekuren 5 12-05-14 13:58
Peanøttsmør supha Lavkarbo generelt 4 18-04-08 19:06
Usøtet peanøttsmør Hyper Spørsmål og svar 1 25-09-06 16:16
Kakaopulver? LilleVille Lavkarbo generelt 5 21-09-06 15:37
hvor får jeg kjøpt fettredusert kakaopulver? Iset Induksjonen 8 24-02-04 11:13

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:25.