Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   En nybegynner som har noen spørsmål (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27930)

Smulamor 04-09-09 00:55

En nybegynner som har noen spørsmål

Hei hei. jeg har vært en snikleser her i et par uker. jeg begynte for to uker siden på lavkarbo. Takket være dere her inne så fikk jeg motet til å kjøpe inn masse råvarer til å overleve denne dietten. Har alt fra johannesbrødkjernemel til heistad gele i skapet. Gerds ostekake står i kjøleskapet her også :-) Og jeg baker et brød som jeg har fått oppskriften på her inne, som jeg tar noen skiver av hver dag med masse godt pålegg på.

Nå er det sånn, at første uka, da trimma jeg masse, nesten hver dag. Var helt konsekvent på under 15 karber pr dag. De første dagene var jeg slapp og helt utslått. OG helt desperat etter snop. men det gav seg etter nesten en uke. Første veiedag er overstått, og vekta viste nøyaktig minus to kilo!! jeg var kjempeglad og veldig veldig stolt av meg selv.
Uke 2 ble det lite trim. Jeg har mye vondt i leddene dessverre, og den uka ble jeg både slapp og mye smerter hadde jeg også. Men tillot meg fremdeles ikke å sprekke, bortsett fra på lørdagen, da jeg spiste litt snop bare, ellers holdt meg til dietten.
Så da andre veiedag kom, var jeg ikke gått ned et gram. Var skikkelig skuffa, for selv om jeg hadde fått lite trim, så hadde jeg jo spist dietten og holdt meg under de 15 karbene til dagen!
Nå er jeg på uke 3. har skjønt at jeg må ha en del fett. Men jeg har vanskelig for å forstå det! man legger da på seg når man spiser fett??? Men jeg har nå iallfall begynt med smør på skiva, og har spist fettranden på spekeskinka. Har også spist litt ost.
Denne uka blir det også lite trim, fordi det er rene stormen ute og det regner hele tiden, og jeg har ei lita ei på 2 år som har fått ny vogn men vi mangler regntrekk. Det skal vi ut å skaffe i helga. Men vil jeg alså da ha større sjanse denne uka til å a gått ned noen gram, fordi jeg har spist mere fett? og HVORFOR? Jeg sliter litt med å forstå det da:confused:men ettersom jeg leser her så er det sånn. Uforståelig. Trenger en forklaring på dette på NORSK og med TESKJE hehe.. om noen kan forklare meg.

Kitt 04-09-09 08:50

Sv: En nybegynner som har noen spørsmål

Du kan jo lese litt i denne tråden om hvorfor vi trenger fett for å forbrenne fett!;)

Kitt 04-09-09 08:52

Eller denne!

Carisma 04-09-09 08:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 764399)
Eller denne!

Der var du raskere enn meg Kitt :D

Forøvrig må det karbohyddrater til for å lagre fett, det er de som starter fettlagringsprosessen. Så spoer du mye karbo OG mye fett, så stemmer teorien :ja:

Fungirl 04-09-09 10:27

Men hvorfor spiser du under 15 g karbs? Det har absolutt ingen hensikt, hold deg mellom 15-20 g og at du har vondt i leddene og slik som kan være en betennelse i kroppen gjør gjerne at kroppen holder på all vekta uten å gi slipp.

Smulamor 05-09-09 00:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fungirl (Innlegg 764496)
Men hvorfor spiser du under 15 g karbs? Det har absolutt ingen hensikt, hold deg mellom 15-20 g og at du har vondt i leddene og slik som kan være en betennelse i kroppen gjør gjerne at kroppen holder på all vekta uten å gi slipp.

Åh takk for info! syntes bare jeg hadde lest et sted at man måtte holde seg under 15 karber for å være i ketose.
Det at jeg har vondt i leddene tror jeg ikke er en betennelse for jeg har vel fått utelukket dette hos lege og sykehus. Men jeg gikk jo ned to kilo første uka da. Så jeg må nok kanskje trimme litt mere?

Smulamor 05-09-09 00:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 764405)
Der var du raskere enn meg Kitt :D

Forøvrig må det karbohyddrater til for å lagre fett, det er de som starter fettlagringsprosessen. Så spoer du mye karbo OG mye fett, så stemmer teorien :ja:

Denne forstod jeg ikke... hmm...

Smulamor 05-09-09 00:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 764399)
Eller denne!

Jeg har lest innlegget til Pål. Jeg syns det blir for høytravende for meg rett og slett. Jeg trenger dette pakket ned til noen få setninger for å forstå det og for å kunne forklare det videre når jeg skal fortelle mine venner og foreldre om hva jeg går på. jeg har behov for å forstå at man faktisk ikke legger på seg av fett!! For det er slettes ingen god følelse å spise godt smør og majones!:o

Photobscura 05-09-09 09:45

Smulamor!
De første kg man går ned er gjerne vann. De fleste går rundt med noen liter vann på kroppen som slipper når man begynner å spise ren, naturlig mat.

Jeg kan prøve å forklare prosessen som gjør at man lagrer fett enkelt:
Når du du spiser raske karbohydrater (særlig rene melvarer og matvarer med sukker i) så får du en blodsukkerstigning. For at blodet skal kunne ryddes for blodsukker og transporteres ut i cellene så trengs hormonet insulin. Insulin er et fettlagrende hormon.
Dess høyere blodsukkeret er, dess større insulinproduksjon for å holde tritt og dess mer fettlagring.
Dersom du spiser langsomme karbohydrater (f.eks grønnsaker som vokser over jorden) og naturlig fet mat så vil ikke blodsukkeret ditt stige like mye, det vil ikke produseres like mye insulin, og fettlagringen vil opphøre.
Når du spiser lavkarbokosthold, og er i ketose, har du potensielt sett den ultimate fettforbrenningen, da fettlagringen opphører, og kroppen kan begynne å frigi fett. Grunnen til at den frigir fett er fordi den trenger det som energi. På et kosthold med mye brød, pasta og sukkerholdig mat er energien glukose som er et biprodukt av raske karbohydrater. På et kosthold hvor du er i ketose, så er energien din ketoner som er et biprodukt av fett.
Det finnes mange grunner til å spise fett. Det er mettende, det holder blodsukkeret ditt stabilt, de mest essensielle vitaminene er fettløselige, og det smører kroppen fra innsiden og er gunstig for hår, hud og ledd.

Håper dette var forklarende :)

Smulamor 07-09-09 08:51

Photobscura: For en avdanket legesekretær og hjelpepleier så appellerte dette mere til mine gamle kunnskaper ja! Tusen takk. Jeg trenger det også for å forklare det for min "gamle" mor og far som ikke klarer å forstå dette. Mamma vil også slanke seg men hun forstår det ikke.

NÅ har jeg siste uke innført mere fett i kosten min men ikke fått trimmet så mye mere, fordi jeg har hatt mye smerter. Resultat: Ketose ja, men vektnedgang NOPE.

Så da om jeg klarer å trimme samtidig med dette kostholdet så vil jeg ha større mulighet for å gå ned i vekt?Det må jo være eneste mulighet? Min typiske kost er lavkarbobrød som jeg fant oppskriften på her inne, jeg spiser smør, litt ost, en del kjøttpålegg, mye egg, kokt, stekt, omelett, med løk, broccoli, blomkål, paprika, jeg spiser kålrot eller mandler/valnøtter mellom måltidene, jeg spiser mye kylling og fisk, til middag, tar mye fiber som kruskakli, spiser ikke frukt. Er jeg helt desperat etter sjokolade så spiser jeg noen biter med sukkerfri sin sjokolade.
Av drikke så går det på vann, kaffi og sukkerfri te, jeg har mye tomater i kosten, spekeskinke med fettrand, wienerpølser (lett) de har ikke karbohydrater i seg.

Jeg har hatt LITE sprekker i helgene. Den største sprekken jeg hadde på lørdag var en halv "melkedrøm" med karamell og valnøtt (nam) og et stykke marsipankake og et stykke sjokoladekake i bursdagsselskap. Så var det stopp. Fortsatte med dietten min.

Da vil det jo si at jeg må bare trimme litt mere så vil jeg gå ned i vekt. Noen andre meninger?

Carisma 07-09-09 08:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Smulamor (Innlegg 765927)
wienerpølser (lett) de har ikke karbohydrater i seg.

Hvilket merke er det?

Kitt 07-09-09 09:10

Kålrot er vel ikke akkurat lavkarbo!
Mange opplever tomater som brems for vektnedgang, det samme gjelder kunstig søtstoff.

Areola 07-09-09 09:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Smulamor (Innlegg 765927)
Så da om jeg klarer å trimme samtidig med dette kostholdet så vil jeg ha større mulighet for å gå ned i vekt?Det må jo være eneste mulighet? Min typiske kost er lavkarbobrød som jeg fant oppskriften på her inne, jeg spiser smør, litt ost, en del kjøttpålegg, mye egg, kokt, stekt, omelett, med løk, broccoli, blomkål, paprika, jeg spiser kålrot eller mandler/valnøtter mellom måltidene, jeg spiser mye kylling og fisk, til middag, tar mye fiber som kruskakli, spiser ikke frukt. Er jeg helt desperat etter sjokolade så spiser jeg noen biter med sukkerfri sin sjokolade.
Av drikke så går det på vann, kaffi og sukkerfri te, jeg har mye tomater i kosten, spekeskinke med fettrand, wienerpølser (lett) de har ikke karbohydrater i seg.

Jeg har hatt LITE sprekker i helgene. Den største sprekken jeg hadde på lørdag var en halv "melkedrøm" med karamell og valnøtt (nam) og et stykke marsipankake og et stykke sjokoladekake i bursdagsselskap. Så var det stopp. Fortsatte med dietten min.

Da vil det jo si at jeg må bare trimme litt mere så vil jeg gå ned i vekt. Noen andre meninger?

Det virker som at det sitter mye lavkalori i deg ennå. Det beste er å unngå brød, ihvertfall i starten. Det stopper vekta på mange. Du skal ikke behøve å spise noe mellom måltidene, er du sulten eller bare fysen? Spis deg mett til måltidene istedet. Kylling og (mye) fisk er magert. Bruker du mer fett til slike måltider? Spiser du kjøtt? Dropp kruskakli og fiber. De fleste får nok av grønnsakene. Du kan føle deg forstoppet de første ukene, men det går over. Du får også mindre og annerledes avføring på et lavkarbo-kosthold.
Ikke spis godteri selv om det er sukkerfritt. Jeg lurer veldig på hvilke wienerpølser som ikke har noen karber i seg? Pølser er generelt spedd ut med for mye mel og andre karbe-ting. Spis heller rent kjøtt. Tomater har ganske mye karber i seg. Teller du antall karber du får i deg?

Når du begynner på lavkarbo mister man som oftest mye vann og mange får stor vektnedgang den første uka. Om man "sprekker"/spiser høykarbo kommer ofte disse vannkiloene tilbake igjen. En sprekk på lavkarbo kan ikke sammenlignes med sprekker på lavkalori. Du kan ikke bare spise mindre til neste måltid, du påvirker kroppen mye mer når spiser høykarbo. Det du spiste på lørdag bør unngåes til aller største grad om du vil gå ned i vekt.

Hvor mye har du lest om lavkarbo før du begynte? Kunnskap er makt og nøkkelen til suksess :)

arnakristin 07-09-09 09:59

Hei,
Ser at du har egenkomponert som kostholdsfilososfi og da er det jo du som er eksperten og vanskelig for andre å komme med gode råd.
Dersom du ønsker en god progresjon i vektnedgangen anbefaler jeg deg å lese deg opp på de ulike filosofiene og velge deg en du kan leve med. Les. Lær og følg den, det er ikke det at vi vil tvinge på deg noen filosofi men det er så mange fallgruver for en nybegynner på lavkarbo of vi vil jo nødig se noen snuble å miste motivasjonen. I tillegg er det lettere for alle guruene her inne å gi råd når man følger et bestemt opplegg. Bøker får du lånt på biblioteket og supplementer med informasjon fra forumet.
Som nevnt av de andre så ville jeg droppet kålrabien. Vanlige ting som kan stoppe vektnedgang er søtningsmidler, tomater, nøtter, meieriprodukter foruten smør, stress og dårlig søvnkvalitet. Husk at smerter er en stressfaktor for kroppen og kan være med på å hindre vektnedgang.
Husk også at saltmat binder vann i kroppen. Dersom du får i deg nok fett i løpet av dagen så pleier søtsuget å gi seg rimelig raskt.

Løvetann 07-09-09 10:01

Du har "egenkomponert" lavkarbo som filosofi. Men så vidt jeg forstår er det ketogen lavkarbo du vil følge?

Hvis du skal gå ned i vekt med ketogen kost, kan du ikke regelmessig skeie ut i helgene! Når du skeier ut tar det tid (kanskje et par dager) før du er tilbake i ketose. Det er lite effektivt.

Det er nok vanskelig for en nybegynner å gå ned i vekt på egenkomponert kosthold. Skal en sette sammen kostholdet selv, må en jo vite ganske mye. Jeg tillater meg å foreslå at du kjøper (eller låner på biblioteket) noen bøker om ketogene dietter. Det kan f.eks. være Torkil P. Andersens bok "Slank med ketolysekuren", en av Skaldemans eller Atkins' bøker (kan noen komme med tips her?) Her vil du finne bruksanvisninger og råd som gjør det lettere for deg å komme på rett spor.

Når det gjelder søtsuget ditt, holder du det ved like ved at du av og til spiser søtt og produkter med søtningsstoffer. Du vil gjøre jobben enklere for deg selv ved å kutte dette helt ut. Et tilskudd av krom kan minske søtsuget ditt. (Velger du ketolysekuren (www.ketolyse.no) kan du kjøpe kosttilskudd som er spesielt tilpasset ketogen diett og som bidrar til å minske søtsuget, øke forbrenningen, motvirke kramper som kan oppstå på ketogen diett etc).

Du spør om trimmen: Det er flere som hevder at maten står for 80% av vekttapet og trimmen står for 20%. Det kan vel være litt forskjellig fra person til person hvor mye faktorene påvirker vekten.

:goodluck:

Smulamor 08-09-09 03:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 765929)
Hvilket merke er det?

Jeg skal prøve å finne ut av det

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 765935)
Kålrot er vel ikke akkurat lavkarbo!
Mange opplever tomater som brems for vektnedgang, det samme gjelder kunstig søtstoff.

Åh takk for tips det visste jeg ikke! alslå, ikke tomater, og ikke kålrot alså.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Areola (Innlegg 765944)
Det virker som at det sitter mye lavkalori i deg ennå. Det beste er å unngå brød, ihvertfall i starten. Det stopper vekta på mange. Du skal ikke behøve å spise noe mellom måltidene, er du sulten eller bare fysen? Spis deg mett til måltidene istedet. Kylling og (mye) fisk er magert. Bruker du mer fett til slike måltider? Spiser du kjøtt? Dropp kruskakli og fiber. De fleste får nok av grønnsakene. Du kan føle deg forstoppet de første ukene, men det går over. Du får også mindre og annerledes avføring på et lavkarbo-kosthold.
Ikke spis godteri selv om det er sukkerfritt. Jeg lurer veldig på hvilke wienerpølser som ikke har noen karber i seg? Pølser er generelt spedd ut med for mye mel og andre karbe-ting. Spis heller rent kjøtt. Tomater har ganske mye karber i seg. Teller du antall karber du får i deg?

Når du begynner på lavkarbo mister man som oftest mye vann og mange får stor vektnedgang den første uka. Om man "sprekker"/spiser høykarbo kommer ofte disse vannkiloene tilbake igjen. En sprekk på lavkarbo kan ikke sammenlignes med sprekker på lavkalori. Du kan ikke bare spise mindre til neste måltid, du påvirker kroppen mye mer når spiser høykarbo. Det du spiste på lørdag bør unngåes til aller største grad om du vil gå ned i vekt.

Hvor mye har du lest om lavkarbo før du begynte? Kunnskap er makt og nøkkelen til suksess :)

Jeg sitter å nileser inne her hver dag, men det er MYE så jeg har enda mye å lære, men bruker det også som oppslagsverk når det er noen matvarer som jeg ikke er helt sikker på. Tusen takk for hjelp!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arnakristin (Innlegg 765962)
Hei,
Ser at du har egenkomponert som kostholdsfilososfi og da er det jo du som er eksperten og vanskelig for andre å komme med gode råd.
Dersom du ønsker en god progresjon i vektnedgangen anbefaler jeg deg å lese deg opp på de ulike filosofiene og velge deg en du kan leve med. Les. Lær og følg den, det er ikke det at vi vil tvinge på deg noen filosofi men det er så mange fallgruver for en nybegynner på lavkarbo of vi vil jo nødig se noen snuble å miste motivasjonen. I tillegg er det lettere for alle guruene her inne å gi råd når man følger et bestemt opplegg. Bøker får du lånt på biblioteket og supplementer med informasjon fra forumet.
Som nevnt av de andre så ville jeg droppet kålrabien. Vanlige ting som kan stoppe vektnedgang er søtningsmidler, tomater, nøtter, meieriprodukter foruten smør, stress og dårlig søvnkvalitet. Husk at smerter er en stressfaktor for kroppen og kan være med på å hindre vektnedgang.
Husk også at saltmat binder vann i kroppen. Dersom du får i deg nok fett i løpet av dagen så pleier søtsuget å gi seg rimelig raskt.

Kostholdsfilosofien min er egenkomponert?Jeg eksperten? er det det det heter jeg trodde jeg gikk på lavkarbo jeg?Jeg bestemte meg for å gå på ketose/lavkarbo og meldte meg inn her fordi jeg ble anbefalt det. Jeg er her inne for å lære. Jeg har absolutt ikke komponert noe selv jeg og har aldri sagt noe om det? jeg tror jeg er litt nybegynner her ja hehe.. er det det som dere har skrevet nederst der på profilen deres? jeg ønsker å gå på lavkarbo men det er alså noe filosofier innen lavkarbo? jeg vil bare ned i vekt jeg.. og legen min anbefalte meg lavkarbo . Og da tenkte jeg KETOSE. Svigerinnen min går på dette og jeg syns det høres bra ut. og det er liksom det jeg prøver på da. Ketose. Det er det jeg prøver på. Og da har jeg fått med meg at ikke mere enn 15 karber til dagen. Spise litt fett som smør blandt annet. Jeg er IKKE noe glad i kjøtt. Men jeg kan få i meg fisk og kylling går det bra?
Jeg baker det lavkarbo brødet som jeg fant oppskriften på her inne, det inneholder totalt 11 karber hele brødet, og av det så spiser jeg vel en 2 skiver av det til dagen.
Jeg har spist noe av den sukkerfrie sjokoladen da jeg leste her at man kunne ta den om man måtte ha noe. har spist nøtter i mellom måltidene men det skal det bli stopp på nå! jeg ble litt paff da kålrabi og tomater var litt fy, huff huff. Jeg tror jeg må få hjelp til å legge opp en kost plan for en hel uke om jeg skal klare dette. Hvor finner jeg en sånn? ligger det noen ute en plass? og tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg og hjelpe meg.Det setter jeg kjempepris på ( Jeg føler jeg virkelig har gått på en smell her. Har virkeli jobba hardt i de siste to ukene med dette og så viser det seg at jeg har bare gjort feil selv om jeg tilsynelatende har lagt sjela mi i dette hehe.. huff... )

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Løvetann (Innlegg 765964)
Du har "egenkomponert" lavkarbo som filosofi. Men så vidt jeg forstår er det ketogen lavkarbo du vil følge?

Hvis du skal gå ned i vekt med ketogen kost, kan du ikke regelmessig skeie ut i helgene! Når du skeier ut tar det tid (kanskje et par dager) før du er tilbake i ketose. Det er lite effektivt.

Det er nok vanskelig for en nybegynner å gå ned i vekt på egenkomponert kosthold. Skal en sette sammen kostholdet selv, må en jo vite ganske mye. Jeg tillater meg å foreslå at du kjøper (eller låner på biblioteket) noen bøker om ketogene dietter. Det kan f.eks. være Torkil P. Andersens bok "Slank med ketolysekuren", en av Skaldemans eller Atkins' bøker (kan noen komme med tips her?) Her vil du finne bruksanvisninger og råd som gjør det lettere for deg å komme på rett spor.

Når det gjelder søtsuget ditt, holder du det ved like ved at du av og til spiser søtt og produkter med søtningsstoffer. Du vil gjøre jobben enklere for deg selv ved å kutte dette helt ut. Et tilskudd av krom kan minske søtsuget ditt. (Velger du ketolysekuren (www.ketolyse.no) kan du kjøpe kosttilskudd som er spesielt tilpasset ketogen diett og som bidrar til å minske søtsuget, øke forbrenningen, motvirke kramper som kan oppstå på ketogen diett etc).

Du spør om trimmen: Det er flere som hevder at maten står for 80% av vekttapet og trimmen står for 20%. Det kan vel være litt forskjellig fra person til person hvor mye faktorene påvirker vekten.

:goodluck:

Huff fokus igjen her på egenkomponert. Har jeg krysset av for noe i min profil eller noe? eller er jeg bare litt forvirra her. jeg vil som sagt slanke meg på lavkarbo. Syns ketose høres lurt ut. Men jeg har ikke "valgt" noen annen filosofi. Jeg kan ikke komponere noe selv derfor jeg er her da for å finne ut av dette :)Er det flere forskjellige filosofier her inne? er ikke alle lavkarbo da? om det er det, så kunne jeg tenke meg en diett som ikke er så streng at man blir dårlig av den og at jeg kunne trimme litt ved siden av. Jeg føler nå det har blitt så mye fokusert på riktig sammensetning og det er så mye jeg ikke kan spise at jeg har nå gått tom for ideer hva jeg kan lage meg av mat. Og hvis jeg ikke kan spise det lavkarbo brødet jeg baker heller så mister jeg nok litt motet her nå:(

Sukk... og jeg som trodde jeg var så "flink"

Smulamor 08-09-09 03:09

Nå fant jeg ut at det stod oppført som egenkomponert inne på mine detaljer. Dette er tydeligvis noe som kommer AUTOMATISK inn på profilen om man ikke gjør noe med profilen når man er nybegynner. Har endra den nå. :D

Kitt 08-09-09 08:12

Det er så mye enklere å hjelpe deg med ting når vi vet hvilken filosofi du følger. Er nemlig ganske stor forskjell innen de forskjellige lavkarboretningene!

Vil du følge ketolyse, er det lurt å starte med å lese boka "Slank med ketolyse". Den kan lånes på biblioteket, eller kjøpes i mange Meny- butikker eller over nett. (ketolyse.no)

Oppskrifter er det masse av her inne, og du kan jo starte med å ta en titt på disse! Alle svært ketolyse- vennelige!:D

Lykke til!

Fungirl 08-09-09 08:40

Står fremdeles lavkarbo/ketose i kostholdsfilosofien din og det er ingenting som heter akkurat det, enten følger du en kur som ketolyse, skaldeman, atkins eller Fedon (tillater mer karbs) ellers så mikser du elementer fra disse og får da en slags egenkomponert kur.
Anbefaler deg på det sterkeste finne ut hvilken kur som passer for deg og så lese litteraturen som er utgitt, da forstår du har som skjer med kroppen din og hva du kan spiser.
Selv går eg på ketolyse og kan igrunn kun kommer med råd basert på den.
På ketolyse skal du spise 15-20 g karbs for dag, ikke under 15, dette har ingen hensikt. Du kan ikke spise litt fett, du må spise mye fett for å holde oppe fettforbrenninga di og siden du ikke spiser vanlig rødt kjøtt må du spise mer fett på andre måter da fisk og kylling er magert.
Du skal spise grønnsaker som vokser over jorda, i tillegg kan du spise løk.
Men kålrot, gulrot, poteter og mais inneholder masse stivelse og ikke bra for de som går på en ketogen diett. Drikk mye vann og hold deg unna kunstig søtning de første ukene.
Selv kan eg ikke lage brød. selv om det er er lavkarbo, fordi jeg går opp i vekt av det.

arnakristin 08-09-09 09:05

Du hadde egenkomponert i kostholdsfilosofien din. Lavkarbo er et samlebegrep for alle karboreduserte dietter som du finner bl.a. her inne på forumet, alt under 150 kh pr dag regnes som lavkarbo, så betegnelsen lavkarbo spenner vidt. Ketose er en lavkarbo retning men lavkarbo er ikke bare ketose.
Som nybegynner anbefaler vi at man velger en kostholdsfilosofi man kan leve med og følger den. Ikke noe tvang altså, men det er lettere å lykkes med vektnedgangen på den måten og lettere å kunne få råd og veiledning fra ekspertene her inne på forumet. Kjører du din egen variant er det du som er eksperten og vanskelig for andre å gi veiledning, sånn er det bare.
Lykke til…

Kula 08-09-09 09:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fungirl (Innlegg 766591)
Står fremdeles lavkarbo/ketose i kostholdsfilosofien din og det er ingenting som heter akkurat det

Kjære, vene da! Dere med mye erfaring har vel nå fått med dere at hun ønsker å følge et ketogent lavkarbokosthold. Hvor vanskelig kan det da være å gi et par gode råd om kostholdet?

Ikke gjør dette vanskeligere og mer mystisk enn det det behøver å være.

Her er nyttig info: http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

...samt hovedsiden: http://www.lchfnorge.no

-

Fungirl 08-09-09 09:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 766656)
Kjære, vene da! Dere med mye erfaring har vel nå fått med dere at hun ønsker å følge et ketogent lavkarbokosthold. Hvor vanskelig kan det da være å gi et par gode råd om kostholdet?

Ikke gjør dette vanskeligere og mer mystisk enn det det behøver å være.

Her er nyttig info: http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

...samt hovedsiden: http://www.lchfnorge.no

-

Var da vitterlig for at hun ikke skal oppleve at folk ikke vet hvilken filosofi hun ønsker å følge, var overhodet ikke for å være vanskelig.

Dessuten har hun fått rådene om de forskjellige typene ketogene filosofiene før, så var kun med tanke på å hjelpe.

Kula 08-09-09 10:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fungirl (Innlegg 766660)
Var da vitterlig for at hun ikke skal oppleve at folk ikke vet hvilken filosofi hun ønsker å følge, var overhodet ikke for å være vanskelig.

Dessuten har hun fått rådene om de forskjellige typene ketogene filosofiene før, så var kun med tanke på å hjelpe.

Er det en forutsetning at man velger "Ketolysekuren" eller "Atkins" eller "Fedon" eller "Skaldeman" eller hva som helst annet av kommersielle kurer for å få et par gode råd?

De fleste med erfaring her på forumet vet vel veldig godt hva et ketogent lavkarbokosthold innebærer?

-

Carisma 08-09-09 10:09

Jeg er litt enig med kula, selv om jeg ser poenget i å velge en kur med bok til :rolleyes:
Men sånn sett er den lavkarbo på 3 minutter brosjyren super å begynne med :ja:

Fungirl 08-09-09 10:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 766679)
Er det en forutsetning at man velger "Ketolysekuren" eller "Atkins" eller "Fedon" eller "Skaldeman" eller hva som helst annet av kommersielle kurer for å få et par gode råd?

De fleste med erfaring her på forumet vet vel veldig godt hva et ketogent lavkarbokosthold innebærer?

-

Selvsagt er det ikke det, og det trenger overhodet ikke å være kommersielt å gå på noen av de overnevnte kurene, maten er ren og det eneste du i hovedsak trenger er å lese litteraturen for å sette deg best mulig inn i det du holder på med og disse kan fint lånes på biblioteket.
Grunnet til at eg og endel andre her anbefaler brukeren å velge en filosofi er for å slippe eventuelle fallgruver man kan støte på, kostholdsfilisofiene er ikke like selv om de er ketogene.
Men selv har eg gitt råd utifra den eg selv kan og mer kan eg dessverre ikek gjøre.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:29.