Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Favoritt-tilbehør til middag? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=37485)

Indiana 19-10-10 13:54

Favoritt-tilbehør til middag?

Jeg leter ofte etter nye ting å ha som tilbehør til middag. Føler det ofte blir det samme - og blir litt matlei..

Hva er deres favoritt-tilbehør??

Mitt må være blomkålgratengen, fetet litt opp for å passe bedre til ketolyse:
http://www.vg.no/mat-og-drikke/oppsk...ft.php?id=3178

Den er virkelig nydelig!

majalille 19-10-10 14:03

Sv: Favoritt-tilbehør til middag?

Jukseris <3

MadamMim 19-10-10 14:08

Jeg er også blitt glad i jukseris, men kokt i fløte, og ikke i smør... åsså hiver jeg ofte litt carri, chili og paprikapulver i :-)

Ellers er jeg en såpass enkel sjel at jeg synes salat er supert til det meste jeg da :-)

knh 19-10-10 14:29

Bruker mye jukseris jeg også:) Men pleier å steike det i masse smør sammen med hvitløk:) namnam...

Pleier også å lage mye stuing :) Sopp, squash og løk steikes i masse smør med litt salt og pepper på... så heller jeg over fløte og lar det surre litt i panna :) mmmm... kjempe godt! Kjærestens favoritt også!
Hadde endel kantareller i fryseren, men de blei fort borte, så nå går det i champignon, funker fint det også :)

Klistine 19-10-10 17:30

For tiden er det stor salat med fetaost i olje, eller rosenkål =)

Takler ikke blomkål, så blir lite jukseris på meg :( :(

Helene M 19-10-10 17:54

Jukseris? Vil noen forklare hva det er? :)

knh 19-10-10 18:09

Man rasper blomkål på den grove siden av sånn "oste-rivjern" (eller hva det nå heter:P), og enten koker eller steker det :) Jeg har ikke prøvd å koke det, men steiker den raspede blomkålen sammen med hvitløk og masse smør :) Hvis du søker på jukseris på forumet får du opp endel oppskrifter:)
Det er flere måter å lage det på :)

edit:
I denne tråden er det mange forskjellige oppskrifter:) Det kan varieres til det uendelige ;)

Idarull 19-10-10 18:22

Jukseris, men det er så slitsomt å lage... hehe

Paine 19-10-10 18:26

Soppstuing! Sjampinjong og løk med salt og pepper, pluss kremfløte og aromatkrydder. Enkelt og godt!
Spiser også mye brokkoli. :)

Bixen 19-10-10 20:15

Jeg er enkel og bruker som regel paprika, squash og purre som jeg har i en ildfast form med smør og steker i ovnen. Nam! Når jeg spiser biff hiver jeg ofte oppi noen asparges også.

mamz 19-10-10 22:44

Rød og grønn paprika i biter, sopp, purreløk og lettkokt brokkoli som jeg steker litt i masse meierismør, bruker det sammen kjøtt ol. og bearnaisesaus:D deilig.

Mammaannmari 20-10-10 17:19

Jeg bruker ofte oppskrifta på blomkål/brokkolisuppa som jeg fant inne her.
Bruker mindre vann slik at det blir som en tykk saus. DIGG. Lager store porsjoner slik at vi har noen dager. Minsten på 1 år simpelten bare elsker den. Og han er det vanskelig å få i grønt:D

knh 20-10-10 17:24

I går lagde jeg coleslaw og fikk helt dilla :D

0,5 dl kål
1 gulrot
1 sjalottløk
En stor dæsj majones (litt i underkant av 1 dl kanskje)
1-2 ss rømme
en skvett fløte
1 ts eddik
1,5 ts sitronsaft
salt
pepper

kjempe enkelt å lage og smaket helt fantastisk :sikle:

Nyfrelst 20-10-10 17:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lima (Innlegg 951029)
Jeg leter ofte etter nye ting å ha som tilbehør til middag. Føler det ofte blir det samme - og blir litt matlei..

Hva er deres favoritt-tilbehør??

Mitt må være blomkålgratengen, fetet litt opp for å passe bedre til ketolyse:
http://www.vg.no/mat-og-drikke/oppsk...ft.php?id=3178

Den er virkelig nydelig!

Den blomkålgratengen spiser jeg som hovedrett rett som det er. Og alle vennene mine, som ikke spiser lavkarbo, er ville etter den :-)

e84 20-10-10 19:06

blomkålmos- favoritt nummer 1!
brokkoli
stekt sopp
paprika, squash, løk og selleristang :)

og salat hver dag til lunch ;)

Kanutten 20-10-10 19:09

Stekt sopp og løk surra i rømme.

Benedictee 20-10-10 21:48

Foretrekker sjampis, paprika, rødløk, minimais, blomkål, brokkoli og rosenkål.

Benedictee 20-10-10 21:49

Og surkål! Fant ut at Euroshopper sin har færrest karbs..passer bra med prisen også :)

bettylue 20-10-10 22:16

Denne høres kanskje rar ut, men er veldig god;)

Del en avokado på langs, fjern stenen. Mos hver halvdel for seg, tilsett hvitløk etter smak (vær raus), litt salt etter smak og 1-2 ts hvitløkssmør i hver halvdel. Bland sammen og legg det tilbake i skallene og topp det hele med revet fet ost og gratiner i ovnen til osten er godt smeltet :sikle:

En annen favoritt er røde lange paprika (de tynne), skjær i to på langs, ta bort innmat. Fyll; halv boks philadelphia, rør i 1 ts sambal olek, søt med natreen, bland godt og legg ostefyllet i paprikaene. Stek på grill eller i ovn til paprikaen er passe "grillet" og osten myk og varm. Kjempegodt til grillmat eller biff.

Etherena 20-10-10 22:16

---------

Lindaplinda 21-10-10 00:09

Jeg er ganske så lat innen matveiene, så det går mye i gratinert blomkål & brokkoli for min del. Akkurat nå har jeg blomkål langt oppi halsen, så må begynne å variere litt mer, og det er derfor jeg digger tråder som dette som kan inspirere meg:)

Fofa 21-10-10 00:20

Jeg prøvde faktisk en "jukse-fried-rice" her i dag... Jeg klarer ikke smaken av blomkål eller brokkoli...men jeg brukte hodekål. Det er jo endel karber i den..men om den kun skal brukes som tilbehør, så går den greit!
Jeg synes ihvertfall det ble kjempegodt!!!:) Og enkelt!

Raspet kål på rivjern. Stekte 2 egg i panna, rør i dem så det blir type "eggerøre", ha så i kålen, og skinke i biter. En god desj olivenolje ol litt krydder(jeg brukte bare salt og pepper).

Jeg hadde den som hovedrett i dag. Brukte 120 gram kål, og det ble nok som eneste rett. Så, det holder nok å bruke ca 50 gram om den skal brukes som tilbehør...Grei info for dere som er på minimalt med karber;)

RaoulDuke 21-10-10 01:02

Gresk salat med revet parmesan over. Yum :)

Catwoman 21-10-10 12:41

Brokkolimos:sikle:
Bruk stavmixer/blender så det blir helt glatt. Jeg har i kremfløte, meierismør og hvitløkspepper.
Gottgottigottgott:D

http://tickers.tickerfactory.com/ezt...0Pr/weight.png

Bee 21-10-10 14:12

Nå for tiden er det kokt kål og ostepaprika som er favorittene.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:52.