![]() |
Tv2 Sporty - steinalderkost
Jeg så på Tv2 Sporty i dag om steinalderkost. Ernæringsfysiologen anbefalte ikke denne typen kost pga faren for nyresvikt etc.
Flere som så på dette? Hva mener dere? |
Sv: Tv2 Sporty - steinalderkost
|
Overskuddsprotein kan gjøre skade på allerede svake nyrer har jeg lært. Derfor er jeg som diabetiker påpasselig med å få i meg nok fett i forhold til proteiner.
|
Sitat:
|
Ingen tvil om at lavkarbo er bra for vektreduksjon, men jeg får noen spørsmål vedrørende øking av fett. Om ikke dette er "årefett" og at jeg bare blir feitere innvendig.
|
Sitat:
Det er ikke fettet som er problemet for årene, det er karbohydratene. Denne tråden er fin å lese: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23656 |
Sitat:
Men jeg stortrives med lavkarbo, og savner overhode ikke pasta, poteter, brød, potetgull, burger, pizza, sjokolade etc. Har fått til mitt eget kosthold, hvor jeg tillater blant annet knekkebrød, bær :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Interessant!
Eksperter anbefaler å spise mange små måltider gjennom dagen, for å øke/opprettholde forbrenningen. Dette bli avvist i en studie i 2009, her |
Jeg er ingene ekspert, og har ikke så detaljert kunnskap, men noe har jeg lært. Jeg forstår ikke hvorfor alle på dø og liv skal fjerne fett fra maten, blir så irritert over det, for fett gjør egentlig ikke så mye i kroppen, kroppen tar det den trenger, og sender resten ut, etter hva jeg forstår. Men spiser man karbohydrater derimot, så skjer det en hel del i kroppen, og det kjenner enn jo også, eller hvertfall jeg som har levd lavkarbo en stund.
Sætsaker og bakevarer savner jeg ikke, følelsen jeg får etter at det er spist, er ikke god. Elsker lavkarbo, er så behagelig med gjevnt blodsukker, masse god mat og forhåpentligvis litt vekttap på kjøpet. Og det er kun begrenset av hva samfunnet mener er rett kosthold. Hadde lavkarbo hvert normen så hadde jo livet hvert enda lettere. Lavkarbo is i butikken, kjøtt med fett og pølser uteb mel, salsa og krydder uten sukker, for å nevne noe sånn i farten |
Ser de diskuterte dette på God Morgen Norge i nå også.
|
Jeg har på følelsen av at de fleste som uttaler seg om lavkarbo egentlig ikke vet så mye om det, det virker mest som de liker å synse. Det er fryktelig synd. Det hadde vært fint med noen som var mot lavkarbo som faktisk hadde vettuge argumenter for det, for da kunne man jo fått en fin diskusjon, slik som det er nå må man jo bare riste på hode.
|
Så gjennom svarene til Vibeke Bugge i nettmøtet, og må nesten kommentere noen av svarene hennes. Av plasshensyn tar jeg ikke med spørsmålene, men mine kommentarer går på hennes påstander, ikke nødvendigvis i forhold til det det spørres om.
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
For de som fremdeles ikke vet forskjellen, her er kortversjonen: Kostindusert ketose: Kroppen gis lav eller ingen tilgang på glukose, og må bruke en annen energikilde. Fettsyrer og enkelte aminosyrer kan brytes ned til ketonlegemer, som kroppen kan bruke som energi. Det er 3 forskjellige ketonlegemer, hvorav det ene (aceton) pustes ut, og gir den karakteristiske ketose-ånden. De to andre (Acetoacetat og β-hydroxybutyrat) fraktes i blodet til ønsket sted, og via sitronsyresyklusen og elektrontransportkjeden (skjer i mitokondriene i alle celler) dannes det ATP, som er et energimolekyl som cellen bruker. Ketonlegemene som ikke brukes, kan skilles ut med urinen, og dette er grunnen til at man kan måle at man er i ketose med ketostix. Man kan imidlertid være i ketose uten å få utslag, da man ikke har produsert så mye ketoner at de skilles ut. Ketoacidose: Dette er en tilstand der syrenivået i kroppen blir for høyt, og dette kan føre til de symptomene Bugge nevner, og i tillegg koma og død. For å oppnå denne opphopningen av syre, må vi ha høye konsentrasjoner av BÅDE ketoner og blodsukker, og dette oppstår derfor bare hos diabetikere (alkoholisme kan også føre til ketoacidose). Uten insulin kan blodsukkeret stige til unormale høyder. Cellene klarer likevel ikke å ta opp glukosen, og dermed starter produksjonen av ketonlegemer. Denne produksjonen kommer ut av kontroll, og vi får en opphopning av både glukose og ketoner i blodet. Tilstanden er også forbundet med dehydrering. Høyt blodsukker bidrar til en osmotisk konsentrasjon av urinen. Det skilles ikke ut mye vann, og dermed får man heller ikke skilt ut ketonlegemer/glukose, noe som også bidrar til opphopningen. Dette sure miljøet gir de nevnte symptomene. Å sammenligne disse to tilstandene er helt på jordet. Ved en ketogen diett får man ikke høyt blodsukker, og så lenge man ikke har diabetes 1, så vil insulinet sørge for å kontrollere dette i så stor grad at ketoacidose ikke vil oppstå. Er det glukose tilgjengelig, vil kroppen uansett ikke produsere ketonlegemer, da friske individer vil bruke glukosen som energi først. For langversjonen, oppsøk en lærebok i biokjemi, eller søk opp ketoacidosis/ketoacidose på google :) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:55. |