![]() |
Spise når man er sulten eller hver 3 time.....
Ja det lurer jeg på ;)
Jeg tar meg selv i å se på klokka i stede for å lytte til kroppen..... Hva er mest riktig når man er i ketose ? ( generell lavkarbo for den del ) |
Sv: Spise når man er sulten eller hver 3 time.....
Sitat:
|
Synes egentlig man burde spise når man er sulten, uansett kosthold:)
|
Takk for svar :)
Sitat:
Litt blank jeg ;) |
Sikkert ikke, men synes nå dissa plagene rundt ustabilt blodsukkeret, alle snakker om på høykarbo, er litt oppskrytt. Men alle er vel forskjellige, så:)
|
Spiser man store måltider blir man ikke like fort sulten som hvis man småspiser. Du velger selv hvor mye/lite og dermed hvor sjelden/ofte du vil spise. Jeg venter alltid minst tre timer uansett om jeg har spist lite. Når jeg spiser vanlig mye, altså tre måltider dgl, merker jeg sulten etter 3-4 timer og da lager jeg meg derpå mat. Så jeg tenker både-og. Jeg ser på klokka når jeg er sulten for å se om det er på tide.
|
Spiser frokost, egg og bacon. Og middag en gang mellom kl 16 og 20. Og drikker endel vann. I begynnelsen vil en føle sult etter mange år med faste måltider. Men det forandrer seg med lavcarbo. Spis når du er sulten, men begrens deg litt med volumet :-) hvis du spiser ofte. Lykke til.
|
Det med "å spise når man er sulten" fungerer ikke for alle og til enhver tid. Jeg mista matlysten periodevis når jeg var i ketose, noe som resulterte i slapphet og grinete humør. Jeg fikk ikke det lave blodsukkeret som man har i et høykarbokosthold. Jeg fant at 3 ordentlige måltider pr. dag - og til relativt faste tider -var det beste. Det er heller ikke enkelt i alle arbeidssituasjoner å spise når man er sulten. Da er det bedre å være føre var. Så mitt tips er å holde seg til faste måltider, etterhvert finner man ut hvor ofte/hvor mange og hvor store mengder, Funket for meg ! :D
|
Sitat:
Spiser du nok fett (som du skal gjøre på ketolysekuren) bør du ikke ha særlig sultfølelse lengre, og da kan det være vanskelig og huske og spise - så da er kanskje klokka en venn? Prøv en dag eller to og ikke spis før du opplever sult og se hva som skjer - om du da spiser ekstremt lite mat eller om du får i deg et minimum av energi. Blir det for lite, hold deg til klokka noen uker til før du tar en ny test :) |
Sitat:
Det kan være greit for deg og lese deg opp litt på hva lavkarbo egentlig gjør med kroppens metabolisme - du har kanskje vært innom arnakristins nybegynnertråd? I tillegg vil jeg anbefale en titt innom Vegard Lysnes artikkel Hva er lavkarbo. Bloggen til thomas geisner inneholder fin info om hvordan karbo, protein og fett påvirker kroppen når man spiser. |
Sitat:
JEG opplever slett ikke mer sult om jeg spiser mindre måltider, jeg er generelt ikke sulten uansett om jeg spiser store måltider eller småspiser (på LCHF)... - slik at det kan være greit og ikke komme med slike generelle påstander som Sitat:
|
Ok, jeg kunne skrevet jeg istedetfor man. Jeg regner dog med at de som klarer å kjenne sult og metthetssignaler opplever det slik jeg skrev. Selvsagt er det unntak.
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:14. |