Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Pat krapao moo (kjøttdeig med thai basilikum og chili) - med bilde (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=50813)

Dangerous Nan McGrew 06-02-12 20:07

Pat krapao moo (kjøttdeig med thai basilikum og chili) - med bilde

Jeg har asiatisk uke (r) på bloggen min nå, fått så mye inspirasjon etter å nettopp ha vært på ferie der :)

Moo betyr svin, og i denne oppskriften har jeg brukt svinekjøttdeig, men du kan selv velge det kjøttet du ønsker, kanskje du heller vil ha gai (kylling) eller neua (okse)?

200 gram kjøttdeig av svin
2 ss olje
2 ss hakket chili
2 hvitløksfedd
1 ss østerssaus
1 1/2 ss fiskesaus
1 ts sukrin
1/4 kopp med vann eller svinebuljong
1/2 kopp thai basilikum, finhakket

Start med å knuse hvitløk og chili med morter. Varm opp oljen, ha i kjøttdeigen på middels sterk varme (gjerne i wok). Stek lett med chili og hvitløk. Ha i sukrin, østerssaus, fiskesaus, og buljong. Ha i basilikumen mot slutten, bland lett inn.

http://2.bp.blogspot.com/-OTcMdmy6zx...0/IMG_7616.JPG

Alynna 07-02-12 15:30

Sv: Pat krapao moo (kjøttdeig med thai basilikum og chili) - med bilde

Er det sweet basil eller holy basil du bruker? Ser godt ut :)

Engledans 07-02-12 15:34

owwwwww....jeg elsker asiatisk mat. kan en bruke vanlig basilikum?

Alynna 07-02-12 15:34

Doh, glem det, det står jo i navnet på retten! :P

Dangerous Nan McGrew 07-02-12 16:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alynna (Innlegg 1298235)
Doh, glem det, det står jo i navnet på retten! :P

Haha ;)

Dangerous Nan McGrew 07-02-12 16:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Engledans (Innlegg 1298233)
owwwwww....jeg elsker asiatisk mat. kan en bruke vanlig basilikum?

Jeg også! Jeg har thaibonanza på bloggen min om dagen, for jeg ble så inspirert når jeg var der nede nå nylig :D Du kan helt fint bruke vanlig basilikum... men en gang burde du prøve med thaibasilikumen også ;)

Momse 07-02-12 17:36

Dette skal jeg lage på torsdag - gleder meg :heia:
(Har allerede tatt ut fisk til fiskegrateng i morgen, nemlig...)

Alynna 17-02-12 21:40

Svinekjøttdeig av beste sort, samt krapao i hus, det blir helt klart dette til fredagskos! De andre ingrediensene er alltid i hus uansett, hehe

Dangerous Nan McGrew 18-02-12 13:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alynna (Innlegg 1303250)
Svinekjøttdeig av beste sort, samt krapao i hus, det blir helt klart dette til fredagskos! De andre ingrediensene er alltid i hus uansett, hehe

Åååå så spennende, håper du liker det! :) Det er så enkel rett, men jeg bare digger chili, fiskeolje, og hvitløkssmaken - helst masse av det! :)

Alynna 21-02-12 20:37

Dette var lettvint og godt ja, jeg lager masse thaimat, men har ikke somlet meg til å gjøre denne - merkelig nok, siden det bare tar 5 minutter å forberede :)

Skal definitivt gjentas!

Alynna 04-04-12 22:06

Laget i dag igjen, bare med vanlig kjøttdeig av okse siden jeg hadde det inne, og så tilsatte jeg finsnittet kinakål, noe som absolutt ikke er i originalen, men jeg syntes det smakte veldig godt :)

Synes forresten ikke at holy basil likner på basilikum, så det vil smake ganske annerledes. Holy basil har en pepperaktig aroma.

Sweet (thai) basil, som likner på basilikum, men med en god del anissmak, er derimot i slekt med det vi kjenner som basilikum, det er denne man ofte får i curryretter. Det er altså to helt forskjellige planter.

Dangerous Nan McGrew 08-04-12 20:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alynna (Innlegg 1325978)
Laget i dag igjen, bare med vanlig kjøttdeig av okse siden jeg hadde det inne, og så tilsatte jeg finsnittet kinakål, noe som absolutt ikke er i originalen, men jeg syntes det smakte veldig godt :)

Synes forresten ikke at holy basil likner på basilikum, så det vil smake ganske annerledes. Holy basil har en pepperaktig aroma.

Sweet (thai) basil, som likner på basilikum, men med en god del anissmak, er derimot i slekt med det vi kjenner som basilikum, det er denne man ofte får i curryretter. Det er altså to helt forskjellige planter.

Kinakål var en god idè! Ja, de er litt vanskelige å holde styr på de der basilikumene :) Anbefaler alle å prøve med holy basil!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:26.