![]() |
Skal appelsinene skrelles i denne oppskrifta?
Denne skal testes! Men, skal appelsinene skrelles? :confused:
Appelsinkake INGREDIENSER: 2 appelsiner 250 g mandler 250 g rørsukker 3 ts vaniljesukker 1 ts natron 6 egg FRAMGANGSMÅTE: Vask appelsinene godt og kok dem i vann i 1 time eller til de er så myke at en strikkepinne glir lett igjennom den. La dem avkjøles litt. Sett steikeovnen på 180 grader. Mal mandler. Del appelsinene i biter og fjern den hvite strengen i midten. Kjør til mos i hurtigmikser. Tilsett malte mandler, sukker, vaniljesukker og natron. Tilsett eggene og bland det hele godt. Legg bakepapir i bunnen av en springform (24 cm) og hell røren i formen. Stek kaken i ca. 1 time. Sjekk at kaken er gjennomstekt ved å stikke en pinne eller kniv i den. Avkjøl kaken i formen. Tips: Dryss melis over ved servering, eller lag en glasur av melis og sitron- eller appelsinsaft. Pynt med revet lime- eller appelsinskall. |
Sv: Skal appelsinene skrelles i denne oppskrifta?
Med skall :) Mamma laget denne sist vi var på besøk og fortalte om hele prosessen :lol: men kaka var veldig god. Hun søtet forøvrig med stevia.
|
Sitat:
|
Det "øverste laget" var litt løst, men kun etter at du hadde begynt å spise av den :)
|
Takk for hjelpa! :D
Tenkte jeg skulle teste denne med tagatesse, høres ut som ei skikkelig påskekake :D |
Det blir ikke bittert med det hvite skallkjøttet?
|
Jeg lagde denne i går. Syns den smakte litt vel bitter mens mannen syns den var god. Jeg syns den ble litt for fuktig også (ligner svamp) av all appelsinen.
Jeg hadde på smør blandet med philiost søtet med sukrin ( som en har på gulrotkake). Om jeg lager den igjen kommer jeg til å bare bruke saften av to appelsiner og litt skall. Muligens ha i 50g smør. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:41. |