Vis enkelt innlegg
Gammel 16-01-11, 11:59   #321
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

For det første; 174 cm og 64 kg - dvs en BMI på 21.1 altså ganske så innenfor det normale området. Jeg tror ikke du vil klare å gå så mye mer ned i vekt med lavkarbo. Lavkarbo er vektregulerende, og i tillegg får du faktisk bygget mer muskler som som kjent veier mer enn fett. Se mer på målebånd enn på vekt - vekt kan være veldig misvisende.

1200 kcal over 1.5 år er å sulte kroppen sin, og jeg forstår godt at stoffskiftet ditt er lavt. Om det var det i utgangspunktet og det var årsaken til at du måtte så lavt ned i kcal for å gå ned, ELLER om det ble slik etter lang tids sulting er ikke så viktig - min erfaring er at stoffskiftet mitt - om ennå ikke optimalt - økte fint de første 3 mnd på generell lavkarbo.
Med så lite næring over så lang tid er det ikke rart du går opp tvert du spiser mer enn du har gjort - kroppen din er i krisemodus og lagrer det den kan fordi den vet det kan komme dårligere tider.

MIN personlige mening er at om du klarer å spise 1500 kcal med mye fett og lite karbo over tid (slik du skisserer) vil dette stabilisere seg - men jeg tror du må forvente å gå opp litt i vekt før det stanser opp. Jeg tror IKKE du vil klare å gå ned mer i vekt - bruk heller målebånd og se om du får endringer på denne måten.

Jeg synes også du skal lese litt om skaldemans 50+, som egentlig er et anbefalt kosthold for de med mer enn 50 kg +, det har meget lite karbo og veldig mye fett for å få satt i gang fettforbrenning ordentlig. Det anbefales også for de som står litt stille i vektnedgang - altså som en boost.

I tillegg må jeg nevnt spisdegslank - som har ferdigmåltider som er lavkarbo - men som også bare liggerpå 12-1300 kcal pr dag. Kanskje kan dette være en start for deg siden disse inneholder mer fett enn ett lavkcal-lavfett kosthold? I tillegg er måltidene veldig variert, og man blir aldri sulten.

Du må nesten ta avgjørelsen selv om hvilken vei som er best for deg, JEG vil anbefale at du begynner å spise MYE igjen - helst mye fett og veldig lite karbo for å normalisere hormonnivåene i kroppen din, øke forbrenningen og ikke minst få kroppen din utav krisemodus. Jeg tror at da først vil du kunne finne den kroppen du vil ha - og ikke minst - ALLER viktigst! - finne det kostholdet du kan LEVE på resten av livet - og samtidig holde vekta

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat