Sv: Velkommen til spørsmål & svar
For det første; 174 cm og 64 kg - dvs en BMI på 21.1 altså ganske så innenfor det normale området. Jeg tror ikke du vil klare å gå så mye mer ned i vekt med lavkarbo. Lavkarbo er vektregulerende, og i tillegg får du faktisk bygget mer muskler som som kjent veier mer enn fett. Se mer på målebånd enn på vekt - vekt kan være veldig misvisende.
1200 kcal over 1.5 år er å sulte kroppen sin, og jeg forstår godt at stoffskiftet ditt er lavt. Om det var det i utgangspunktet og det var årsaken til at du måtte så lavt ned i kcal for å gå ned, ELLER om det ble slik etter lang tids sulting er ikke så viktig - min erfaring er at stoffskiftet mitt - om ennå ikke optimalt - økte fint de første 3 mnd på generell lavkarbo.
Med så lite næring over så lang tid er det ikke rart du går opp tvert du spiser mer enn du har gjort - kroppen din er i krisemodus og lagrer det den kan fordi den vet det kan komme dårligere tider.
MIN personlige mening er at om du klarer å spise 1500 kcal med mye fett og lite karbo over tid (slik du skisserer) vil dette stabilisere seg - men jeg tror du må forvente å gå opp litt i vekt før det stanser opp. Jeg tror IKKE du vil klare å gå ned mer i vekt - bruk heller målebånd og se om du får endringer på denne måten.
Jeg synes også du skal lese litt om skaldemans 50+, som egentlig er et anbefalt kosthold for de med mer enn 50 kg +, det har meget lite karbo og veldig mye fett for å få satt i gang fettforbrenning ordentlig. Det anbefales også for de som står litt stille i vektnedgang - altså som en boost.
I tillegg må jeg nevnt spisdegslank - som har ferdigmåltider som er lavkarbo - men som også bare liggerpå 12-1300 kcal pr dag. Kanskje kan dette være en start for deg siden disse inneholder mer fett enn ett lavkcal-lavfett kosthold? I tillegg er måltidene veldig variert, og man blir aldri sulten.
Du må nesten ta avgjørelsen selv om hvilken vei som er best for deg, JEG vil anbefale at du begynner å spise MYE igjen - helst mye fett og veldig lite karbo for å normalisere hormonnivåene i kroppen din, øke forbrenningen og ikke minst få kroppen din utav krisemodus. Jeg tror at da først vil du kunne finne den kroppen du vil ha - og ikke minst - ALLER viktigst! - finne det kostholdet du kan LEVE på resten av livet - og samtidig holde vekta 
|