Sv: Mengde fett i maten
Rundt 15- 20 gram karbo pr dag (avhengig av kjønn) er jo ketolyse-regelen. Når det gjelder protein - hold deg til rundt 1 gram protein pr kg kroppsvekt. Fett bør da være 70-80% av dagens næringsinntak (fett har 9 kcal pr gram, protein og karbo har 4 kcal pr gram).
Siden du følger ketolyse regner jeg med du har boka? Det kan være greit å holde seg til oppskriftene der i starten, og så utforske litt selv etterhvert som du tilegner deg litt mer kunnskap.
Det er vanlig å være litt usikker i starten av en kostholdsendring - når det gjelder lavkarbo vil jeg også anbefale å spise så mye fett du føler går greit i starten - dette spesielt for å få i gang fettforbrenningen i kroppen din. Det er viktig å få inn tankegangen - og fri seg fra at fett er farlig. Så lenge du spiser så lite karbo som 15-20 gram vil du i teorien kunne spise så mye fett du vil uten problem. Spis når du er sulten - spis til du er komfortabel mett. Nå vil du kanskje oppleve at du IKKE er særlig sulten (etter de første 3-4 dagene ihvertfall) - og da må du huske på å spise 
Jeg synes INGEN nybegynnere på lavkarbo skal tenke på kcaloriinntaket!!! Spør heller igjen om du har gått 2-3 mnd på lavkarbo uten vektnedgang - så kan forumet hjelpe med å ta en gjennomgang av det du spiser.
Tilslutt - bruk boka som hører til retningen din! Det er masse å sette seg inn i - og en endring av kosthold tar tid (jeg har holdt på 1.5 år og har enda ting å lære det er jeg overbevist om!)
|