Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Hmmmmm!!!
Jeg har jo en fibromyalgi- diagnose med verkende ledd jeg har hatt siden jeg var en 5-6 år gammel. Crp er ikke forhøyet, men magesmerter har vært en del av livet mitt så lenge jeg kan huske.
Fjernet en betent blindtarm da snuppa var 16 dager. Pga diareen ble det tatt prøve av avføringen som viste blod og jeg ble sendt til endoskopi. Det var midt i sommerferien og da han ikke fikk sett så mye og jo ikke var den legen som egentlig skulle ha gjort det, ble det med den undersøkelsen!
Er jo ikke akkurat liten og tynn og blek, men det er slitomt å ha det sånn!
Uff - be legen om henvisning til spesialist på gastroavdeling og krev kolonskopi! Det er viktig at det er rette legen som ser på slikt, min diagnosterte meg rett etter undersøkelsen fordi det vistes så godt på bildene. Dette selv om prøvene av avføring ikke direkte sa noe om chrons. Det kan også være ulcerøs kolitt, men da burde endoskopien avslørt dette.
Jeg er også overvektig - og ble i en periode ikke TRODD da jeg sa jeg hadde diare 12-15 ganger hver dag... faens til oppblåste arrogante egoer en del leger altså!!! (sorry - jeg MÅTTE bare!).
Jeg håper en slik undersøkelse kan avkrefte en chrons/UC diagnose, for behandlingen er "rævva" - dvs kortison (først lokalvirkende, deretter prednisolon) og hvis det ikke virker cellegift... Jeg gikk av prednisolon mot legens vilje og ble faktisk stabil ihvertfall, og ikke verre. Nektet cellegift jeg... legen ble DRITTSUR på meg... 
Hold deg til lavkarbo ihvertfall - og kanskje kan det være ting du spiser du reagerer på i dag - eller ser du ikke noe mønster? For min del tror jeg generelt karbo (ris/pasta mm), muligens fløte, ihvertfall sjokolade!, helt klart maltitol er triggere for min del. Rødvin også faktisk, spesielt sammen med mat.
Ellers bruker jeg av og til loperamid for å roe ned tarmbevegelsene. Har prøvd å bruke det preventivt men da får jeg bare luft i magen og steinhard mage... så jeg må bruke det når det setter i gang.
til deg uansett hva du finner utav 
|