Vis enkelt innlegg
Gammel 14-02-11, 10:18   #241
Midnight Choir
Medlem

Medlem siden: Jan 2011
Midnight Choir er ny på veien

Sv: Januar/februar-startere! Med vekt og oppskrifter

Hei, du!

Hold motet oppe, her er du slett ikke alene!

Jeg har lest mye i denne bloggen, som forøvrig er utrolig bra: http://lenabeatrice.net/ . Der fant jeg denne oversitken over tips til hva vi gjør når vekta står stille

"Mine tips ved dårlig vektnedgang:

• Absolutt null søtning/sukker. Altså ikke brus, pastiller, “slankesjokolader” etc. Ei heller vanlig majones, den inneholder litt sukker. Sjekk for søtning og sukker i alt du kjøper.
  • Så lite fløte, rømme og creme fraiche som mulig. Avhengig av fløte i kaffen? Ta da litt!
  • Begrens kaffedrikking, også tedrikking hvis det er koffeinholdig te. Erstatt gjerne mye av koffeinkaffen med kofeinfritt, og koffeinte med f.eks. urtete (uten søtning!)
  • Lite ost.
  • Spis så rene matvarer som mulig, unngå blandingsprodukter av alle slag, de inneholder ofte stivelse og søtning/sukker. Ha også i tankene at en så enkel ting som kokt skinke kan inneholde 3 gram karbo eller mer/100 gram. Velg matvrer med omhu og les alltid næringsinnhold og ingredienser.
  • Så lite salt som mulig. Dette er vanskelig, for mye mat inneholder salt. Så liker man kanskje aller best den maten som er litt salt (jeg har lettsaltet sideflesk som en av mine favoritter). Men unngå i det minste de verste “saltfellene”, eller spis det ikke hele tiden. Et forslag er å bruke usaltet smør. Salt binder lett vann i kroppen og kan skape en mental nedtur når vekta ikke rikker seg
  • Velg kun grønnsaker som vokser over jorden, spis altså ikke gulrot, kålrot osv. Selv om du velger kun over jord-grønnsaker så vær varsom med de som inneholder mest karbo, som løk, paprika, hodekål…sjekk matvaretabellen (se link i sidemenyen under Lavkarbomat og Drikke)
  • Null alkohol
  • Ikke en “unne seg noe-dag” i helgen
  • Ikke bær, frukt eller nøtter
  • Velg smør eller cocosa som ekstra fettkilde. Smør kan gjøres veldig smakfullt og godt med litt urter, hvitløk, chili m.m.
  • Velg fetere matvarer, som medisterdeig, nakkekoteletter, fet fisk, avocado….
  • Spis deg passe mett, sult deg ikke. Spis sakte, og vent en liten stund hvis du vurderer en porsjon ekstra. Metthetsfølelsen kan komme smygende, altså litt etter at du har spist. Er du virkelig mer sulten?
  • Hold kontroll over hvor mye karbohydrater du spiser. Her er det individuelle grenser som gjelder, men øyemålet er ikke alltid til å stole på, særlig ikke hvis man velger grønnsaker som inneholder litt mer karbo enn andre.
  • Spis normale mengder proteiner. Dette kan være litt vanskelig på lavkarbo, da mye av maten man spiser gjerne er proteinrik. Som et eksempel kan jeg nevne at 100 gram ovnsstekt kyllingkjøtt uten skinn inneholder nesten 28 gram proteiner. Som en tommelfingerregel skal du ha 1 gram protein/kg kroppsvekt. Litt mer hvis du trener.
  • Fett…..hiv ikke i deg fett ukritisk, for det kan bli for mye, selv om du er i ketose og går på fettforbrenning. Ketostixen (for deg som bruker det) kan vise at du er i ketose, men hvis du får i deg for mye fett i kosten så har ikke kroppen din like stort behov av å brenne overflødig kroppsfett (reservelagrene). Det kan også bli for lite fett, og hvis du får i deg for lite i kosten vil kroppen tro at det er energimangel og holde på kroppsfettet. Fettet kan være en “kinkig” balansegang, for de fleste av dere har vel lært dere at lavkarbo er massevis med fett. Men man må altså finne sin individuelle balanse.
  • Husk også på at selv om din venninne som har klart å gå ned 10 kilo raskt ved å spise f.eks. nøtter, så er det ikke sikkert du kan spise nøtter når du skal ned i vekt (nøtter er bare et eksempel her, og man skal som sagt uansett aldri sammenligne seg med andre) "
Jeg prøver dette en stund nå. Og et lite tips; jeg har slitt litt med matlysten (har syke unger og kjenner meg ikke helt toppers selv) og med å få i meg nok fett, ikke minst dersom jeg skal følge lista over. Nå kjører jeg et opplegg med så rene produkter som mulig, og med én gang kjenner jeg at jeg dermed må være veldig bevisst på hva spiser og hvordan jeg får i meg masse fett uten å bli kjempekvalm. I morges lagde jeg derfor følgende shake: 2 egg, 2 ss Cocosa uten smak, 100 g smeltet meierismør + liten dæsj med fløte (ellers hadde jeg spydd...). Kjørte alt i blenderen og drakk hele blandingen i én slurk. Smaker ikke all verden, for å si det sånn, men jeg kjente meg god og mett. Til lunsj tenker jeg å kjøre omtrent det samme, men hive oppi noen raskt oppkokte brokkoli/blomkål. Og for hva det er verdt; jeg har stått stille lenge, synes jeg, men i morges var det iallefall 2-300 g nedgang . Krysser fingrene for både deg, meg og alle de andre!!

Midnight Choir er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - egenkomponert Svar med sitat