Vis enkelt innlegg
Gammel 23-02-11, 16:42   #27
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hva gjør jeg galt?

Opprinnelig lagt inn av Bellamie, her.

Hehe, målebånd i gull.....jeg har et GULT da....
Jeg følger vel egentlig boka/bøkene til Dahlqvist.
Eks. på hva jeg spiser pr. dag:

Frokost: en liten boks makrell i tomat, 1 ss ekte majones, 1/2 avokado
Lunsj: Salat med tunfisk og oljedresseing/olivenolje
Middag: Laksefilet/kyllingfilet m/ pesto, blomkål, brokkoli, fløtesaus (koker ut panna med fløte evt. créme fraiche. Steker i meierismør eller ghee.
Hvis sulten på kvelden: 1 skyr eller hjemmelagde lavkarbo knekkebrød m/smør og ost.

Men jeg bør kanskje føre matdagbok en stund. Det skal jeg gjøre.
Men altfor lite mat totalt sett? Var det ikke slik at man ikke behøver å telle kalorier på lavkarbo? Det er vel nærmest LCHF jeg følger....
Men jeg ser at jeg kanskje spiser for mye proteiner og for lite fett....?

Vi har alle så forskjellige kropper - og vi har alle forskjellige måter å spise på - føle sult på osv. Det er ikke ukjent at lavkarberer har opplevd at de har ligget på langt under 1000 kcal pr dag... noe som jeg oppfatter som lite uansett hvilken diett man følger Føler kroppen at den ikke får den næringen den trenger for å fungerer - mener jeg at den holder an litt på å slippe fett...

Protein-tommelfingerregelen er 1-1.5 ganger gram som kilo kroppsvekt - opptil 2 gram pr kilo kroppsvekt om du trener mye og hardt. Du kan godt ligge på omtrent samme antall gram i fett - i kcalorier vil det uansett bli en god prosent.
Noen kan spise 2-3000 kcal pr dag og gå ned, jeg må mye ned i kcal for å gå ned (selv om jeg i senere tid ikke har forsøkt å spise MYE mer mat...) - og for alle de som ikke enkelt og greit mister vekt bare ved å følge en retning systematisk - så må det etter min erfaring forskning til - altså forskning på egen kropp (Urettferdig - men ikke mindre sant )

Så føring av matdagbok noen dager her og der for å se hvordan du ligger an kan kanskje gi deg et par overraskelser
Du spør også hvor lenge man bør spise lavkarbo uten resultater før man endrer filosofi - vel - jeg synes ikke man skal gå bort fra lavkarbo - fordi det har så mange helsemessige fordeler også som du ikke får ved andre kosthold.

Kanskje du kan si noe om kostholdet så langt har gitt deg andre fordeler? Av og til må man fokusere på det positive også - spesielt når man ikke helt oppnår det man aller helst ønsker seg med en gang

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat