Sv: Cesar Millan
Opprinnelig lagt inn av jezza, her.
Jeg kan ikke svare for noen av de andre "motstanderne", men jeg har sett maaange episoder av serien. Jeg har ikke sett en eneste episode hvor han ikke benytter seg av vold/makt, dvs. spark/dytt/røsk/rist/legg på siden...
Det er ingen tvil om at han bruker negativ forsterkning og positiv straff. Det er jo PRINSIPPET her vi mener er feil!
Det går dermed ikke på å mene at hunden ikke tåler et lite dult eller å bli ristet, men at man da risikerer at den blir forvirret og misfortår.
Den vil lære, og kan gjøre det "den skal", men vil adlyde "lederen" for å unngå straff, ikke fordi den synes det er gøy.
Synes Aatinka har forklart så godt at det skulle ikke vært noen tvil i hva "vi" er imot! Dyremishandling eller ikke, ikke godt å si... hvor går grensen for barnemishandling, da?
Vi diskuterer ikke barnemishandling her - gjør vi vel? Jeg orker ikke gjenta meg selv - jeg har sagt det meste jeg har å si foreløpig i mine tidligere poster - og jeg ser du gjentar også mye av det som allerede er sagt... så da avventer jeg nye innspill til diskusjonen 
|