Tråd: Cesar Millan
Vis enkelt innlegg
Gammel 04-03-11, 20:43   #187
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Du lurer på hvordan man kan bruke positiv forsterkning på en hund som har låst seg i negativ atferd. Jeg ville nok først ha analysert situasjonen for å finne ut hva hunden får ut av den opprinnelige atferden sin. Så ville jeg ha forsterket opp annen atferd i stedet sånn at hunden finner ut at det lønner seg å gjøre noe annet.

Jeg ville ha sørget for at hunden ikke fikk positiv forsterkning på den negative atferden. Jeg ville ha trent på den nye atferden langt vekk fra den situasjonen som hunden vanligvis oppviste den negative atferden.

Jeg ville ha overtrent den atferden jeg vil at hunden skal gjøre i stedet, så økt vansklighets graden for hunden ved å innføre flere elementer som inngår i den situasjonen hvor den negative atferden inntreffer. Tilslutt ville vi ende opp med den situasjonen hvor hunden pleide å utføre den negative atferden og ville ha lykkes med treninga dersom hunden i stedet valgte å gjøre den andre atferden som vi har trent på.

Mye av tanken bak er troen på at alle velger å gjøre det som man tror lønner seg for en selv på kort eller lang sikt. Når hunden skjønner at det lønner seg å gjøre noe annet, velger han det som lønner seg. Cæsar gjør vel det samme, bare at han bruker andre metoder til å få hunden til å skjønne hva som lønner seg.

En hund som har låst seg i en negativ atferd kan du ikke vente skal "skjønne hva som lønner seg". Jeg kan prinsippene - og har brukt de selv - jeg mener at i den del situasjoner er hunden så låst i sinnstemning og atferd at man må bruke noe som kan avlede den slik at man FAKTISK kan kommunisere med den! Dette er jo det Cesar gjør med dultingen sin... Metoden du beskriver er kjempefin - men vil ikke alltid fungere! Cesars avledningsmetoder har jeg nemlig sansen for, en dult i siden når hunden er så stresset og låst at man ikke får kontakt! Da skal jeg love deg at den ikke tenker på "hva som lønner seg" for den - den er altfor låst i instinkt og innøvd reaksjon fra tidligere situasjoner. En "normal" hund er ikke dine metoder noe problem å bruke - en "skadet" hund derimot - må ha litt mer håndfast hjelp til å komme seg utav den låste sinnstemningen.

Jeg har erfaring med omplasseringshunder da jeg var krisehjem og jeg skal love deg at mye av den tvangsmessige atferden til disse hundene ikke var særlig mottakelig for såkalte dempende signaler ... til det var de for "ødelagt" til å skjønne poenget.

Og det er vel egentlig poenget mitt. Vi er nok stort sett enige om at vennlige og positive metoder fungerer best for de FLESTE hunder. En del enkelttilfeller vil ikke disse metodene fungerer. Det er da jeg mener dulting og fysisk kontakt (IKKE slag og spark!!!) kan være til hjelp for å avlede og for å få oppmerksomheten til hunden. Jeg forstår ikke hvorfor dette er så vanskelig å forstå?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat