Sv: Kostnad ved lavkarbo?
Opprinnelig lagt inn av Ishwanvile, her.
Hei,
Dette er da mitt første innlegg, men det er nok ikke det siste. Har snust veldig på lavkarbodietten lenge og grunnen til at jeg ikke har begynt på den er to enkle grunner.
1. Kostnadsspørsmålet
2. Tanken på å proppe i meg fett føles helt feil
Så, over til det jeg lurer på.
1. Hvordan har det kostnadsmessig vært for dere å gå over til lavkarbo? Jeg har ikke et matbudsjett jeg kan sprenge for mye og jeg er bekymret for at det skal bli for dyrt og legge om matvanene. Dessverre må jeg vel si, for det er noe jeg virkelig ønsker.
Er det noen som omtrent kan estimere hva man bruker i måneden på lavkarbo? Det vil jo naturligvis være forskjellig fra individ til individ, men en viss formening før man tar store grep og legger om.
2. Jeg har lest og forstått det, men det føles allikevel veldig rart og kunne spise oster og fett med lov, uten å bekymre seg for at det skal legge seg som fett rundt magen. Det er kun der jeg sliter med at fettet legger seg på.
Hvor mye kan man "svikte" i rutinene på lavkarbo før balansegangen ødlegges. Vi er ofte borte på middager, og da er det jo sjeldent lavkarbomiddager. Hva om man blir bedt med bort på pizza? Spiser dere aldri snacks i helgene? Hvor blir det av kosen?
Håper noen kan svare og gi meg det lille dyttet jeg trenger for å begynne med lavkarbo. Jeg er redd det skal føles som et offer.
Vektreduksjon vil bare være et pluss, da jeg ikke har mye jeg evnt. skal ha av. Det ligger i hovedsak kun rundt mage.
Aktivitetsnivået er mellom normalt og høyt. Jeg er 170 høy og veier ca 64 kg.
Trivselsvekt ligger på 55-57 kg, så det hadde vært ønskelig å gå ned noen kilo absolutt...
Jeg tror det dyttet du etterlyser må komme fra deg selv - og ved at du leser deg opp på hva lavkarbo egentlig dreier seg om. I tillegg kan det være enklere å jobbe litt mentalt med holdningen til dette kostholdet før du starter, for jeg leser litt antipati nå - og da er sannsynligheten for at du ikke får dette til og finner på unnskyldninger store. Så mitt råd er ikke begynn før du er HELT sikker, er positiv til at dette vil fungerer bra, OG du har lest deg nøye opp på bakgrunnen for lavkarbo på forhånd. 
Jeg anbefaler denne pdf'en først, og deretter arnakristins uvurderlige nybegynnertråd.
Tillegglitteratur (du finner nok mye på biblioteket lokalt):
Boka "Bedre uten brød" av Lutz (grundig OM lavkarbo generelt)
"Ketolyse-kuren" av Torkild Andersen (lavkarbo med svært lavt karboinntak)
"Skaldemans GI-null" m.fl av godeste Skaldeman og mange mange fler...
Ellers har du Fedon og atkins. Du kan også bare spise generelt etter retningslinjene på tidligere linket pdf 
Ønsker deg hjertelig velkommen og ikke minst lykke til! Bruk forumet - her er vi alle for å dele og hjelpe hverandre 
|