Vel - en metode er å speile henne... da kan det hende hun "ser" hvordan hun oppfattes utenifra. Eksempelvis: Når hun sier "man skal jo leve også, ikke bare tenke over hva man spiser og ikke. Dessuten hater jeg å lage mat." så kan du forsøke å svare "ja, det skjønner jeg godt - det er helt klart viktigere å leve i dag - enn å telle kalorier. Så lenge man har god helse og føler seg frisk og opplagt er det vel heller ikke noe problem å ha litt ekstra kilo på kroppen". "Matlaging er pyton ja - det er jo så krevende å lære seg også. Skjønner godt at du heller fortsetter å spise slik du gjør nå - da slipper du jo unna alt styret med matlagingen og greier." Det er viktig å ikke høres ironisk ut - sett deg inn hennes situasjon og snakk med hennes stemme tilbake mot henne. Du kan feks også si at DU vurderer å forsøke spisdegslank ferdigmåltider for da slipper du alt styret med matlaging og sånt - og slipper å telle og måle og veie mat og sånn Fortell at du har hørt positive ting om dette (jeg har feks prøvd det og synes det er en kjempeløsning) - det koster heller ikke så mye minimum 500 kr pr uke for ALLE måltider (unntatt pålegg til lavkarbobrødet). Spør henne så hva HUN synes om dette - og om du virkelig bør prøve det. Ikke snakk om henne i det hele tatt. Når det gjelder pratet hennes om å gjøre noe med vekta - og det at hun aldri hører på noe av det du sier, kan du jo si det til henne da - at du ikke forstår hvorfor hun stadig vekk snakker om å gjøre noe med vekta - når hun aldri gjør alvor av det, og at hun aldri lytter til det du sier uansett - så kan du jo foreslå at dere snakker om ANDRE tema istedet for hennes vekt Bare noen forslag. Jeg har vært i hennes situasjon (selv om jeg ikke har vært SÅ overvektig) stadig vekk på andre områder og jeg går nesten tvert i vranglås om noen jeg opplever at noen "forteller meg" hvordan jeg skal gjøre ting... HØRER jeg andre snakke om ting uten at det er relatert til meg derimot, pleier jeg å sjekke ut det de snakker om på nett etterpå Jeg antar også at hun sliter med mange nederlag - og dermed blir det tungt å starte på noe nytt når hun i tankene sine allerede har feilet... Lykke til - bryr du deg om denne jenta så vet jeg at du finner en løsning. Du får heller være helt ærlig med henne når du blir frustrert - jeg anbefaler ikke å "være forsiktig" fordi dere nettopp har blitt kjent - fortell henne istedet at du BRYR deg om henne - og derfor blir så frustrert. Nå ser hun kanskje også at du lykkes - og det gjør det enda vanskeligere for henne - for hun vil jo mest sannsynlig mislykkes ( i sitt eget hode...). Jeg kan anbefale en av de to bøkene jeg alltid anbefaler - den heter "Vekst og endring" av John Berglund. Den kan du bruke for å bedre forstå hennes atferd rundt dette temaet - men kanskje også kan HUN ha nytte av denne kunnskapen for å kunne snu ting om i sitt eget liv. her er linken til hvor den kan bestilles - eventuelt ta kontakt med de direkte om de ikke selger den lengre her. jeg har den på nattbordet alltid og leser litt nå og da. Den er grundig i sine forklaringer på hva som motiverer mennesker til endring - og jeg vil tro både du og henne vil ha stor glede av den