Vis enkelt innlegg
Gammel 10-03-11, 17:11   #3
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Trenger gode råd

Vel - en metode er å speile henne... da kan det hende hun "ser" hvordan hun oppfattes utenifra.

Eksempelvis: Når hun sier "man skal jo leve også, ikke bare tenke over hva man spiser og ikke. Dessuten hater jeg å lage mat." så kan du forsøke å svare "ja, det skjønner jeg godt - det er helt klart viktigere å leve i dag - enn å telle kalorier. Så lenge man har god helse og føler seg frisk og opplagt er det vel heller ikke noe problem å ha litt ekstra kilo på kroppen".
"Matlaging er pyton ja - det er jo så krevende å lære seg også. Skjønner godt at du heller fortsetter å spise slik du gjør nå - da slipper du jo unna alt styret med matlagingen og greier."

Det er viktig å ikke høres ironisk ut - sett deg inn hennes situasjon og snakk med hennes stemme tilbake mot henne.

Du kan feks også si at DU vurderer å forsøke spisdegslank ferdigmåltider for da slipper du alt styret med matlaging og sånt - og slipper å telle og måle og veie mat og sånn Fortell at du har hørt positive ting om dette (jeg har feks prøvd det og synes det er en kjempeløsning) - det koster heller ikke så mye minimum 500 kr pr uke for ALLE måltider (unntatt pålegg til lavkarbobrødet). Spør henne så hva HUN synes om dette - og om du virkelig bør prøve det. Ikke snakk om henne i det hele tatt.

Når det gjelder pratet hennes om å gjøre noe med vekta - og det at hun aldri hører på noe av det du sier, kan du jo si det til henne da - at du ikke forstår hvorfor hun stadig vekk snakker om å gjøre noe med vekta - når hun aldri gjør alvor av det, og at hun aldri lytter til det du sier uansett - så kan du jo foreslå at dere snakker om ANDRE tema istedet for hennes vekt

Bare noen forslag. Jeg har vært i hennes situasjon (selv om jeg ikke har vært SÅ overvektig) stadig vekk på andre områder og jeg går nesten tvert i vranglås om noen jeg opplever at noen "forteller meg" hvordan jeg skal gjøre ting... HØRER jeg andre snakke om ting uten at det er relatert til meg derimot, pleier jeg å sjekke ut det de snakker om på nett etterpå
Jeg antar også at hun sliter med mange nederlag - og dermed blir det tungt å starte på noe nytt når hun i tankene sine allerede har feilet...

Lykke til - bryr du deg om denne jenta så vet jeg at du finner en løsning. Du får heller være helt ærlig med henne når du blir frustrert - jeg anbefaler ikke å "være forsiktig" fordi dere nettopp har blitt kjent - fortell henne istedet at du BRYR deg om henne - og derfor blir så frustrert. Nå ser hun kanskje også at du lykkes - og det gjør det enda vanskeligere for henne - for hun vil jo mest sannsynlig mislykkes ( i sitt eget hode...).

Jeg kan anbefale en av de to bøkene jeg alltid anbefaler - den heter "Vekst og endring" av John Berglund. Den kan du bruke for å bedre forstå hennes atferd rundt dette temaet - men kanskje også kan HUN ha nytte av denne kunnskapen for å kunne snu ting om i sitt eget liv.

her er linken til hvor den kan bestilles - eventuelt ta kontakt med de direkte om de ikke selger den lengre her. jeg har den på nattbordet alltid og leser litt nå og da. Den er grundig i sine forklaringer på hva som motiverer mennesker til endring - og jeg vil tro både du og henne vil ha stor glede av den

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat