Vis enkelt innlegg
Gammel 18-03-11, 23:25   #12
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Du ser "godt ut", positivt eller negativt?

Jeg vil bare poengtere igjen - det er mottaker som velger hvordan budskapet skal mottas Om noen forteller deg noe om deg - du ser godt ut, tynn, sliten, osv - deler de simpelthen sine tanker om deg - MED deg. Det betyr ikke at du ER tynn, sliten, tjukk osv. Budskapet stopper der grensen for DEG går... også bestemmer man selv hva budskapet skal bety for en. (Jjeg valgte ofte selv tidligere og tenke "hva mente han eller hun EGENTLIG med det?" - og kunne gruble lenge... en dårlig dag betød ofte at jeg tok det negativt - en god dag det motsatte).

Poenget mitt er at uansett hva andre sier til deg OM deg - så er det DU som bestemmer hvordan det skal påvirke deg

For alle som ikke er fornøyde med hvordan de ser ut - eller hvordan livet er for tida (av ulike årsaker) - og som bruker mye tid og energi på å tenke at "hvis bare..." og "når XXX skjer så skal jeg..." kan jeg anbefale TO bøker som er mine kjæreste eiendeler. Vel, den ene er bare innom før jeg gir den bort til "trengende" (tror jeg har kjøpt den 6 ganger...nå har jeg lånt den på biblioteket hehe) -mens den andre låner jeg ikke vekk en gang, den ligger fast på nattbordet og jeg leser noen sider innimellom for og minne meg selv på at det er jeg som er sjefen i mitt liv (jeg glemmer det av og til nemlig... )

Randi B Noyes "Kunsten og lede seg selv". Kortfattet og pinlig to-the-point bok om hvordan ta over kontrollen over eget liv (blant annet ved å ikke la andres kommentarer være avgjørende for hvordan dagen din blir.)
Jeg er ei følsom jente og "tar inn" litt for mye fra alle andre rundt meg. Ingen hadde lært meg å stenge ute andre - og sette grenser for meg og mine følelser - så kort fortalt havna jeg i kjelleren for 15 år siden. Jeg fant en terapeut som hjalp meg til å finne igjen meg selv... som hjalp meg til å stole på MINE følelser og ønsker... og ikke minst til å finne ut hvem jeg egentlig var (jeg var litt ute og kjørte fordi jeg hang meg så oppi andres forventninger til meg...). Da jeg fant boka til Randi Noyes - så jeg at den oppsummerte faktisk et par år i terapi hehehe... jeg sier ikke det er enkelt - men jeg er et levende bevis på at det går an å finne seg sjæl OG like seg selv på godt og vondt

Den andre boka heter "Vekst og endring" av John Berglund. Denne er veldig detaljert i teksten - sier mye av det samme som i den andre - men forklarer nærmere og gir flere eksempler. Forfatter har vært terapeut i en mannsalder og jeg har også vært på kurs med han.

Ok - dette ble langt - jeg beklager - men jeg er litt opptatt av akkurat dette temaet - altså hvor påvirket man skal være av andres kommentarer og atferd - og at det faktisk finnes teknikker som kan gjøre en mer uavhengig av omgivelsene og få mer tiltro til egne følelser og tanker

Hvis man ser seg litt rundt på folk man kjenner, så ser man noen som alltid tar ting negativt og noen som er irriterende positive og glade og vrir omtrent alt som sies til noe godt Dette er fordi de har gjort bevisste valg om å enten la omgivelsene ha så stor innvirkning på sitt eget liv at de blir lei seg, sure, sinte osv - ELLER at de velger å ta inn det som kan være positivt og dermed forsterke en kanskje allerede fin dag.

Tilslutt - litt generelt til alle - når sa DU sist noe pent til et annet menneske - eller smilte til noen på bussen? Det skal så lite til for å gjøre en forskjell

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat