Vis enkelt innlegg
Gammel 20-03-11, 23:13   #2
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan endre kostholdet fra å være i ketose til lindberg?

Du må øke på karbohydratene og redusere fettet

Dr.Lindbergs filosofi er å spise karbohydrater med lavest mulig GI - jo lavere GI jo saktere og mindre vil blodsukkeret stige. I tillegg har han en teori om at noen matvarer spist sammen med andre vil totalt gi lavere GI

Det betyr at i tillegg til det du spiser når du er i ketose - som feks grønnsaker og litt bær, kan spise bønner/linser, litt frukt, mindre mengder fullkornspasta/-ris, lav GI brød (han har eget brød) osv. Han legger også vekt på gode fettkilder som fet fisk, avocado, oliven, gode oljer mm. Altså ikke så store mengder fløte og smør som man er vant til i et ketogent kosthold

Jeg vil anbefale et kurs i Fedons kosthold om du er interessert - jeg har gått et og synes det var veldig interessant. Dessverre gikk jeg også der opp 2 kilo i løpet av 8 uker... så det har etterhvert blitt lavkarbo med veldig lite karbo på meg. Ligger på rundt 20 - men ønsker å komme meg opp på 50-70 som er grensen for at man ikke må redusere fettinntaket.
Han har også gitt ut flere bøker som beskriver kostholdet hans i detalj.

Mer erfarne Lindbergere vil sikkert korrigere og adde om det er noe jeg har glemt å nevne

Ønsker du å gå over til fedon fra ketogent kosthold kan du enten bare gjøre det over natta etter å ha satt deg godt inn i filosofien - eller øke på litt etter litt med å innføre en og en matvare som er "lovlig" på fedon (Husk samtidig å redusere på fettmengdene )

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat