Vis enkelt innlegg
Gammel 22-03-11, 16:57   #5
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hva er lavkarbo - for DEG?

Jeg er stort sett enig med deg. Den allmenne oppfatningen her inne er jo at lavkarbo betyr 0-150 gram karbohydrater hver dag - for å innlemme også Fedons kosthold.

Men for MEG er det under 70gram karbo pr dag slik at jeg ikke trenger å tenke på å redusere fettet. I tillegg - spiser jeg mer karbo enn dette trigger det et søtsug utav helv... og jeg KJENNER det påvirker meg mentalt også... og det er tungt å komme seg tilbake når dette skjer.

Jeg er også HELT enig i at lavkarbo i mange tilfeller må tilpasses den enkelte fordi noen fungerer optimalt på 20 gram - andre på 70 osv.

For meg er 5e% karbo - 20e% protein - 75e% fett en ledetråd for å beskrive et lavkarbokosthold, hvor man da har en del slingringsmonn som sagt utifra hvor mange karbo man føler seg mest vel med.

I tillegg er lavkarbo for meg helsemessig "livreddende". Jeg har chrons og har nesten ikke symptomer når jeg spiser lavkarbo. Før var livet mitt avhengig av hvor nærmeste toalett var - og det besto i mye smerter og toalettbesøk...

Jeg kan også fortelle at min FAR som er nå 64 år med dia2 gikk ned 12 kilo "kjapt", har halvert medisinen mot dia2 og høyt blodtrykk og har nå planer om å se hva som skjer når han kutter all medisinering. Han har også "fått livet sitt tilbake"... spiser nå masse god og næringsrik mat, har masse overskudd, går i fjellet OFTE og er egentlig litt vel "hyper" hehe for oss andre

Lavkarbo er medisinen for god helse... når man kan kutte medisineringen sin som gir så mange bivirkninger og bare leve med god helse pga REN mat... vel...jeg forstår da ikke hva diabetikerforeningen har i mot dette... for det er slik det føles - at noen har IMOT at ren mat skal kunne gjøre en frisk...

Lavkarbo gir for meg håp om at alle de som sliter med overvekt og dia2 feks skal slutte å sulte seg uten å gå ned i vekt (fordi medisinene de tar trigger fettlagring), men istedet skal få igjen helse og overskudd til å leve livet - for til syvende og sist handler dette om livskvalitet på alle områder

For meg har det faktisk vært viktig med lavkarbo-alternativer på kaker og snacks, siden jeg og flere med meg har et mer komplisert forhold til mat enn bare at det skal holde oss i live Feks er mat trøst - og om jeg da kan spise en atkinsbar eller lage meg en sukkerfri sjokolademousse OG være fornøyd med det - gjør det livet mitt lettere på daglig basis.

En annen viktig ting er at jeg er jo aldri sulten lengre... før hadde jeg blodsukkerfall som gjorde at alle møter jeg skulle i hadde en notis nederst om at "nerthus" må huske å spise før hun kommer... jeg har rett og slett blitt HYGGELIGERE å være sammen med!

For meg er lavkarbo livskvalitet og god helse (kort oppsummert)

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat