Sv: Lite mat?
Opprinnelig lagt inn av ekenna, her.
Jeg har også tenkt en del på dette i det siste. Den siste tiden har jeg spist veldig lite, i forhold til de første månedene da jeg begynte på lavkarbo. Har blitt flinkere å spise etter hvilke signaler kroppen gir, men av og til lurer jeg på om det faktisk kan bli litt for lite mat.. Vil jo ikke at kroppen skal gå inn i sparemodus heller, fordi den tror den ikke får mat.
Kanskje et dumt spørsmål, men finnes det en minstegrense(varierer jo selvfølgelig fra til person til person), på kcal en bør få i seg i løpet av en dag, på lavkarbo vel og merke?
Det er et vanskelig spørsmål og jeg er slett ingen ekspert. Litt erfaring fra tidligere gjør at jeg tviholder på 1200 som absolutt minimum... men jeg vet ikke om dette er korrekt. Det er klart at det er en del vitaminer og mineraler og ting kroppen er avhengig av å få tilført - så for lite mat er ikke bra over tid tenker jeg. Kroppen bruker lagret fett som energi - men jeg ville ihvertfall passet på å få i meg en del proteiner i løpet av dagen siden det der er en del essensielle aminosyrer kroppen må få tilført hver dag. I tillegg mener jeg det er viktig at du spiser kosttilskudd og drikker mye vann.
Hvis du nå selv reagerer på at du spiser lite - ville jeg tatt en tur til legen hver 3 mnd for å sjekke jern spesielt, men også andre vitale vitaminer og mineraler. Bare sjekk med legen så skjønner hun/han hva du trenger og sjekke 
Jeg har selv svært lavt jern og blitt ganske dårlig - (uten at det nødvendigvis har noe med kostholdet å gjøre) - og da var det greit å få sjekket med lege og få ordnet med tilskudd 
|