Vis enkelt innlegg
Gammel 24-03-11, 22:33   #28
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kommer ikke i ketose

Opprinnelig lagt inn av Jorgen_BM, her.

Jeg er 18 år gammel, trener ikke noe nå for tiden...
Mulig jeg har spiseforstyrrelser... men i dag har jeg spist kanskje i overkant av 1000 kcal, og føler at jeg legger på meg av det... og er redd for at jeg skal legge på meg når du ber meg om å spise mer... :S

Da må jeg si et par viktige ting:

1. Sett deg inn i lavkarbo og hvordan det fungerer. Den første boka du skal skaffe dag (asap) er "Bedre uten brød" av Lutz. Sjekk ditt lokale bibliotek på nett om de har den - ellers så synes jeg du skal investere i den. Kunnskap er nemlig makt - og du vil IKKE at noe du TROR skal styre livet ditt - baser deg på fakta (Skulle ønske JEG hadde lest denne boka når jeg var 18...)

2. Snakk med dine foreldre om dette! Hvis du ikke kan det, snakk med en tante, onkel, bestefar, søsken - egentlig hvem som helst du har litt tillit til. Snakk med legen, helsesøster osv. Det viktigste er at du har noen du kan dele med - og som kan støtte deg framover Det finnes også hjelpetelefoner der du kan være anonym, søk opp på nett, de forskjellige kommunene har forskjellig tilbud. (Si fra om du ikke finner noe så skal vi alltids hjelpe )

3. Ta mitt ord på at når du spiser så lite karbo som du gjør kan du fint øke energiinntaket. Jeg anbefaler minimum 1500 kalorier (helst burde du spist rundt 2000, men babysteps er greit...) for en 18-årig gutt, fordi spesielt hjernen din har igjen en del utvikling et par år til - og den TRENGER dermed næring! Spis 5% karbo - 25% protein - 70% fett. Hvis du ikke vet hvordan du regner ut dette, si fra så skal vi nok få hjulpet deg
Som Cyan sier - øk gradvis feks med 200 kalorier i dagsinntak pr uke - la det gjerne gå et par uker mellom hver økning så kroppen forstår at den nå faktisk får næring og slipper et eventuelt sparemodus.

Nå har ikke jeg helt oversikt over hvor høy og tung du er i dag?

Og du - hør på CYAN - hun vet hva hun snakker om og jeg er HELT enig!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat