Tråd: Forvirret
Vis enkelt innlegg
Gammel 30-03-11, 15:58   #16
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret

Opprinnelig lagt inn av kthnk, her.

Hm, jeg har forstått det sånn at det er minst 15, altså at man ikke bør være under 15 pr dag. Altså 15+ for damer og 20+ for menn...
Jeg er dame, og har vært oppe i 25+ enkelte dager i det siste og er fremdeles i ketose.

Det står maks 15 i boka, men som Gerd skriver, Torkild har selv kommentert

jeg ser jo at det begynner og bli litt vanskelig for alle her inne... man kan informere og tipse vedrørende de forskjellige retningene, men det er etterhvert mange som sliter med vektnedgang.... og da må man begynne å snakke om partystoppere, "gjøres alt riktig", spis mer, spis mindre, spise mer av det og mindre av annet, ikke spis, uff...... jeg kjenner jeg blir rent forvirret selv, alle "vektstagnasjons" rådene surrer også rundt i mitt hode

Problemet tror jeg delvis skyldes at flere og flere her inne er normalvektige men ønsker allikevel og gå ned i vekt... og det blir brukt mye tid på å hjelpe disse med et par kilo ned... disse rådene bør man ikke ta til seg om man har 10 kilo pluss i overvekt, da er det sannsynligvis andre årsaker til at man ikke går ned i vekt for øyeblikket.

Dessverre tar disse også til seg rådene om å spise mindre (jada, jeg har gitt de jeg også - og har i dag ikke helt oversikt over hvem jeg har gitt de til... men målet var altså de som har LITE de skal ned... )

Så kanskje jeg kan anbefale dette:
- Skaff deg mye kunnskap selv, les boka for retningen din opptil flere ganger, legg den bort og les igjen.
- Bruk google til å søke opp det du lurer på, les andre steder også enn bare forumet for å få litt balanse.
- Les "Bedre uten brød" av Lutz som kan lære deg mye om hvordan kroppen fungerer i praksis med og uten karbohydrater. Det gir bedre grunnlag for å bli kjent med sin egen kropp
- Lag egne tråder og spør. Tenk at svarene er tilpasset din egen situasjon, og ikke alltid direkte overførbar til andres situasjon og kropp
- Les andres tråder, plukk det som ser ut til å passe med deg i forhold til vekt/høyde, ønsket vekttap, sykdommer og ikke minst problem - feks vektstagnasjon, og ignorer resten. Spør heller spesifikt i egen tråd om du blir usikker.

Det aller viktigste er at de fleste skal være komfortabel med kostholdet, og har man mye overvekt - at man faktisk går ned i vekt. Det har vært veldig mange de siste mnd som ikke er overvektige (normal BMI) som har spurt vedrørende vekttap - og fokuset på de som faktisk trenger og gå ned pga helsa har blitt litt vekke.
Det å måtte ned FEM kilo fordi man ikke liker muffinstoppen sin, og det å måtte gå ned 30 kilo fordi overvekten faktisk gjør en syk - er to helt forskjellige ting. Jeg anbefaler alle og spise lavkarbo pga helsa, men ser at mange av disse normalvektige er veldig oppsatt på vekttap og går nesten i spinn om de ikke mister noen gram hver uke - og her blir det da mye fokus på partystoppere og kaloriinntak... og det er da slett ikke sikkert det er det som gjør at ei med 20 kilo pluss ikke får i gang fettforbrenningen...

Dette er et litt mer generelt hjertesukk etter snart to år aktiv deltakelse og observasjon her inne

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat