Sv: Nå gir eg snart opp ...
Opprinnelig lagt inn av Mithila, her.
Nå har eg lest ein del i Annika Dahlquist si kokebok + Doktor Dahlquists guide til LCHF, og fått litt ny inspirasjon, kanskje eg ska prøve å bruke hennas oppskrifter litt...
Jeg tenkte bare jeg skulle drodle litt... du sier du gir snart opp - og da tenker jeg - hva er alternativet? Med all den kunnskapen du nå har tilegnet det vedr lavkarbo, er jo de helsemessige fordelene enorme, selv om du sliter med mens nå. Det er ikke uvanlig at kroppen må bruke lang tid på å fikse ting som har vært i ubalanse, gir du opp nå går du jo tilbake til slik du spiste før - med samme resultat som tidligere 
Ingen vet vel bedre enn jeg hvordan frustrasjonen brer seg når vekta ikke går ned. Jeg har holdt på siden høsten 2009, og har kun spist mer karbo i 3 av disse ukene (jeg er syk, et forsøk på å se om det var karbomangel som gjorde meg så slapp og uvel)... ellers spiser jeg lavkarbo hele tiden. Chronsen min har blitt bedre, og jeg vet at kroppen min får mer næring fordi flere blodprøver har normalisert seg (B12 og folat bla).
Men "gi opp"? Gi opp hva da? Fungerte det slik jeg spiste før (NEI!) - så det er ingen vei tilbake ihvertfall for meg.
Du har jo ikke holdt på så veldig lenge og på meg virker det som om du stresser fælt med kostholdet. Hva med en mnd med å spise god lavkarbomat som DU liker, uten å telle noen som helst ting? Bare tenke "er jeg sulten - ok da spiser jeg", og "nå er jeg mett, da slutter jeg og spise". Drikke godt med vann om du er tørst. Hvis du er litt som meg, jeg spiser ofte pga kjedsomhet og nå ihvertfall for å bryte opp hverdagen (er sykmeldt), og jeg tror jeg stresser kroppen min ekstra på den måten. Gjør du det samme - kanskje kan vi begge finne på "andre ting" og gjøre når man blir kjedsom-fysen? Feks gå en tur rundt huset hehe... eller rydde i roteskuffa på kjøkkenet... (nåh, her kommer jo fine tips til meg selv også!!!)
Mål og vei deg dag 1 og vent 2 uker før du gjør det igjen Bruk tiden på å "kjenn på" mat og energi istedet for å telle og lure på hva du gjør galt. Det kan se ut som på meg - ihvertfall en del av historiene jeg har lest om suksess - og det er at de som har bare "spist lavkarbo" og kanskje ikke tenkt så mye partystoppere, riktig/galt, trening/ikke trening osv - ser ut til å gå lettere ned. (Mulig jeg tar feil - men det er mitt inntrykk) 
Inspirasjon til måltid finnes i fleng - overalt, kokebøker og her på nett, så kanskje man når man først skal bruke energi på kostholdet - bruke den på å finne deilig mat man har lyst på?
Ønsker deg masse lykke til 
|