Vis enkelt innlegg
Gammel 12-04-11, 11:22   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Er det normalt å gå OPPi vekt i begynnelsen?

Jeg tror du må være forberedt på at hvis du går ned - så tar det lang tid. Lavkarbo er som sagt vektregulerende, og ketogene kosthold som feks ketolyse er anbefalt for de med 10+ kilo for mye.

Er du mett etter hvert måltid? Du spiser godt med fett - du spiser ihvertfall ikke for lite uten at jeg vet mengdene dine. Vektoppgang kan skyldes så mye, skal du ha mens? Drikker du nok vann? Spiser du mer mengde mat nå enn tidligere kan rett og slett oppfylling av magesekk og tarmer også gi noe vektøkning. Har du en vekt du kan stole på?

Ofte er det slik at om man er normalvektig - vil ikke kroppen særlig mer ned i vekt. Selv om DU har en annen oppfatning av optimal vekt - er det ikke sikkert kroppen har det samme.

To dager er litt lite til å trekke noen som helst konklusjon. Er du usikker - reduser porsjonene dine generelt sett - men ikke så mye at du føler du er sulten. Dette er så individuelt - prøv med et egg mindre til frokost og halvparten av kremfløten feks. Du SKAL ikke føle sult - let opp din egen grense når det gjelder mengde (skriv dagbok for hver dag i en periode så ser du selv hva som er for mye og for lite for deg)

Du kan bruke www.diett.no og legge inn maten din for en dag av og til - da får du en god pekepinn om hvordan du ligger an i næringsinntak og fordeling av næringsstoffer.
Du kan feks legge inn maten du spiste FØR når du holdt vekta stabil og følte deg vel og bruke det som utgangspunkt for hvor mye du bør/kan spise på et lavkarbokosthold - da med selvfølgelig en annen fordeling av næringsstoffer

For noen kommer mengden man skal spise naturlig, andre må prøve seg litt fram Det tar også et par uker MINST før kroppen kommer i modus fettforbrenning - så du bør ihvertfall se det an i 4 uker før du trekker noen konklusjon MÅL deg også - det hender man går litt opp i muskelvekt og ned i omkrets og det er vel strengt tatt det man er ute etter

Tilslutt - er dette en slankekur eller en kostholdsendring? Jeg vil ikke anbefale og spise ketogent i en periode for å gå ned i vekt for deretter og gå tilbake til "normalt" kosthold - spesielt ikke siden du også er innenfor normalvektig. Mye stress for kroppen og endre forbrenning fra karbo til fett til karbo igjen, og du risikerer og gå opp i gjen når du spiser høykarbomat.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat