Vis enkelt innlegg
Gammel 12-04-11, 12:52   #11
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Øker kaffe blodsukkeret? Og andre blodsukkerspørsmål...

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Det var p.g.a. den tråden jeg googlet. Vi var vel enige om det måtte være karbohydratene (evt. kaffe) som var synderen og ikke fettet. Men det er jo så lett å skylde på fettet vøtt. Er det fett i ligningen så det jo være fett som er synderen

Skulle gjerne likt å vite hvordan ting egentlig henger sammen. Ikke det at jeg drikker så mye kaffe eller spiser så mye karbohydrater at det har noen betydning for meg personlig, men litt mer kunnskap enn den populærvitenskapelige fra blader som IForm, KK, Kamille og Tara er aldri å forakte

Jeg leste faktisk artikkelen som var utgangspunktet for KK-saken. Jeg fikk ikke tilgang til hele forskningsartikkelen, men jeg skrev en epost til thomas geisner - ny lege/kirurg fra Haukeland som har begynt og blogge. Han spiser lavkarbo/paleo til vanlig.
Han syntes temaet var interessant og har mulighet til å få tilgang til hele forskningsartikkelen fra jobb.

KK trakk uklare konklusjoner, men faktum ER at det er stor sannsynlighet for at inntak av fett kan dempe insulinutskillelse etter stort karboinntak uten at de pr i dag vet hvorfor. Spiser man slik vi gjør er det jo ikke et problem - men spiser man dessert etter et fettrikt måltid og i TILLEGG drikker kaffe, kan dette gjøre at man opprettholder et for høyt blodsukker over lengre tid og det kan være skadelig. Det er ingen tvil om at det er karbohydratene som øker blodsukkeret - men samtidig ser det nå ut til at fett inntatt før karbo kan dempe insulinutskillelsen som burde følge med det økte karbohydratinntaket.

Siden insulin ikke utskilles - vil jeg anta at fettlagringen ikke trigges - det er mer den helsemessige siden ved å ha høyt blodsukker over lengre tid som er problemet slik jeg forsto det

Kandidatene - friske menn - drakk først rent fett (jeg antar olje) - deretter drakk de sukkervann 4-5 timer etterpå. Blodsukkeret som ble målt var da 32% høyere på samme tid enn for de som kun drakk sukkervann.
Den andre testen var med inntak av kaffe mellom fett og karbo som ga 65% høyere blodsukker enn for de som bare drakk sukkervann. (De burde kanskje gjort en test med BARE kaffe før sukkervann også? )

Forskningen og resultatene er nok reelle - dette er ikke tøyseforskning selv om KK var veldig uklare og unøyaktige i sin oppsummering av resultatet

Det JEG da tenker på.... er at når jeg spiste høykarbo - hadde jeg jo perioder med mye fett og mye karbo. Strengt tatt burde jo dette da ikke gi fettlagring - siden fettet før karboinntaket demper insulinutskillelse - og insulin må til for å lagre fett.... *ler* mindre forvirret nå?

Jeg skal se om jeg finner linken til hovedartikkelen der det står mer beskrevet hvordan forsøket ble utført om det er interesse for det

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat