Vis enkelt innlegg
Gammel 25-04-11, 12:33   #18
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan begynner man?

Opprinnelig lagt inn av Stinemoor, her.

Enda et spm: Burde man kontakte lege før man begynner på denne dietten? noen som mente at det var lurt og følge den i samhold med lege?

Og hva betyr: Det er fortsatt viktig å passe på næringsfordelinga i maten - dersom du f.eks. spiser mer enn 15 g karbs hver dag, men spiser fettmengde som tilsvarer at karbsene er på maks 15 g per dag vil du faktisk legge på deg, fordi kroppen din da ikke er helt i ketose, som er ren fettforbrenning - og dette er kroppens sekundære forbrenningskilde, mens karbohydrater er kroppens primære forbrenningskilde.

har dette noe med den store matvaretabellen å gjøre? Jeg forstår nada av disse tingene. Føler meg igrunn både masete og dum nå, Spør overalt om alt mulig! Hehe

Jeg anbefaler at du setter deg litt inn i hvordan lavkarbo fungerer, feks ved og kjøpe eller låne "Bedre uten brød" av Lutz, eller lese feks denne bloggen:
http://tgeisner.wordpress.com/2011/0...ringsstoffene/

Kort fortalt - lavt inntak av karbo gir lite blodsukkerstigning - ved økt blodsukker skiller kroppen ut insulin for å få fjernet sukkeret fra blodet - i tillegg trigger insulin enzymer som gjør det enklerer og få energi INN i fettcellene når man inntar altfor mye energi. Ved fravær av insulin er det glukagon som ruler, glukagon trigger enzymer som gjør det lettere og FRIGJØRE energi fra fettceller slik at kroppen kan bruke det som energi. Man er på et vanlig kosthold ofte i ketose i løpet av natta, spesielt om man spiser siste måltid tidlig.
Du kan også komme i ketose med veldig lite kaloriinntak - da er det fordi kroppen får for lite energi og må hente den fra fettet. På samme måte er vil et lavt karboinntak men bra og stort protein og fettinntak trigge samme effekt - nemlig at energien hentes fra fettet.
NOEN må ned i kalorier OGSÅ på lavkarbo - men det vet du ikke om gjelder deg før du har spist generelt lavkarbo et par mnd og kun telt karbo.

Iflg Lutz går grensen for når du må begrense fettinntaket ved 72 gram karbo pr dag, dette vil nok variere for noen.
Du vil nok fremdeles kunne gå ned i vekt selv om du ikke er i ketose - men over et visst nivå må du også passe på fettet.

Er du usikker bør du kontakte lege før du starter. Jeg gjorde forsåvidt det, min lege var litt skeptisk til fettmengdene - men nå 1.5 år etterpå har han SELV startet på et generelt lavkarbokosthold

Kunnskap er makt - skaff deg makten ved og lese det du kommer over av informasjon! Bedre uten brød forklarer detaljert hvordan prosessene fungerer når du reduserer karbohydratene, for noen er det lettere og holde seg til et slikt kosthold når de forstår hva som skjer i kroppen

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat