Vis enkelt innlegg
Gammel 25-04-11, 21:04   #8
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvor "seriøs" må man være?

Opprinnelig lagt inn av Hegens, her.

Hei!
Jeg lurer vel egentlig på hvor "seriøst" man må være når man skal prøve seg på et lav-karbo liv...!

Seriøs nok til at du ikke gjør ting halvveis - for det gir aldri resultater uansett hva du ønsker å endre på i livet

Sitat:

Tenkte å kutte poteter, pasta, ris og fint brød...MEN hjelper dette noe ?
Tenker også å kutte godterier og brus i uka, men er redd jeg ikke klarer å følge dette om det blir for stramt og jeg ikke kan unne meg noe i helgen ...

Jeg får et par tanker av det du sier: En er at du er ikke særlig motivert for å endre kostholdet ditt - og to du har ikke mye kunnskap om lavkarbo. Det første kan faktisk skyldes det andre - så jeg anbefaler at du først og fremst setter deg bedre inn i hvordan lavkarbo fungerer, og ikke minst HVA du faktisk kan spise på et lavkarbokosthold! Mange bruker fokus på hva man IKKE kan spise - istedet for det man KAN spise.
Nå vet ikke jeg om du har problemer med vekten i dag - evt at du må passe på ting for å ikke gå opp om du er normalvektig. Dette blir jo mye det samme - bare at du på et lavkarbokosthold som følges mister sultfølelsen, mister fysingen, mister kilo, får mer overskudd og energi osv osv. Alt dette mens du spiser "Helles nøttemarengs med gul krem" med bare 12 karbo i HELE kaka! - eller egg og bacon til frokost, eller pisket krem med varme bjørnebær til dessert, eller en deilig entrecote med masse gode kokte grønnsaker og feit herlig bearnaisesaus

Sitat:

Så hvor strenge må man være ?

Er det bortkasta å bare kutte på den måten jeg har tenkt ?

Jeg er usikker på hva du mener med "streng". Det finnes grenser for hvor mye karbo du kan spise hver dag uten og redusere på fettet - og ønsker du å spise pasta, ris, potet, brød osv - så anbefaler jeg at du kjøper en av fedon lindbergs bøker siden dette er et kosthold som innebærer redusert karboinntak - men viktigst av alt - karbo som gir langsom økning av blodsukkeret.

Det finnes alternativer jeg mener er mer enn akseptable for det meste av høykarbomat. Man må være motivert for å erkjenne at smaken er noe annerledes, men dette venner man seg raskt på etter min mening.
Jeg er søtmons og har ingen problemer med det på et lavkarbokosthold siden det finnes så mange alternativer jeg har "lov" til å spise. Sjekk ut oppskriftsdelen av forumet så ser du selv

Tilslutt - hva er det du ønsker lavkarbo skal "hjelpe på"? Vekta? Formen? Humøret?
Lavkarbo er vektregulerende - slik at er du normalvektig vil du sannsynligvis ikke gå ned særlig i vekt - men du kan få normalisert hormonbalansen i kroppen og få noe endret/forbedret kroppsfasong. Mange med PCOS har opplevd bedring i forbindelse med å prøve å få barn, flere med dia2 har kunnet slutte med medisinering osv osv osv.

Min favorittlink er denne generelle "lavkarbo på 3 minutter" som mer eller mindre oppsummerer det viktigste om lavkarbo

Jeg anbefaler deg ikke å starte uten at du er overbevist om at du har motivasjon og tro på at dette vil være til det beste for deg

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat