Sv: Kan noen hjelpe meg!?
Du kan feks starte med og skrive ned noen punkter på hvorfor du ikke klarer og holde deg til riktig mat. Noter ned om det er mentalt, hvilke tanker du gjør deg (a la "jeg har fortjent litt godt", eller "det er ingen vits det vil ikke funke" eller lignende). Noter så ned HVA du gjør når du gjør feil. Drar du og handler feil mat og fråtser, eller har du tilgjengelig i huset?
Ikke stress enda - dette skal du få til: NESTE gang du spiser feil - tenk bevisst gjennom hva du gjør. Eks. "jeg spiser nå sjokolade/potetgull/ris/pasta fyll inn med det du spiser/drikker feil" - og så spør du deg HVORFOR... har du lyst på? er du sulten? er du lei deg? Sliten? Stressa? Skjønner du? Så jeg gir deg lov i 3 dager til og spise HVA du vil... du skal bare notere ned kort følelser/tanker rundt situasjonen når du gjør det.
Først skriver du opp målet ditt - om det er vektnedgang og bedre helse, eller andre ting.
Deretter setter du ned en liste over hvorfor du ønsker og spise lavkarbo for å nå målet ditt. Fordelene lister du opp så detaljert som mulig. På den andre siden noterer du alle konsekvensene ved å fortsette slik du gjør nå... (feks du blir ulykkelig og lei deg fordi du ikke får det til - og kanskje trøster med MER "feil" mat, du legger på deg, du har lav energi, du er humørsyk osv).
Nå bør du ha noenlunde oversikt. Du vet hva målet er. Du vet fordelene ved lavkarbo, og ulempene ved og fortsette som nå.
Det er nå du tar den store avgjørelsen om å gi lavkarbo 100% sjanse eller ikke. Kjenn på og føl på denne avgjørelsen. Velg retning!
Når du har avgjort - lager du en liste over ting som er viktige for å få suksess:
1. Planlegging. Ha riktig mat i huset og kvitt deg med junk. Lag menyliste for den første uken (Dette kan vi hjelpe deg med)
2. Må du lage opp noe mat på forhånd sånn at du unngår og spise feil - gjør det.
3. Vær veldig oppmerksom på at den første -kanskje andre uken vil være tøff pga abstinenser. Les deg opp hva disse består i, og når de kommer - tenker du - ok, det var hodepinen, ok, det var humørsvingning, ok det var lite energi osv.
4. Sett en startdato - og handle/planlegg for de første par ukene, spis det du vil fram mot datoen, og kjenn smaken på junkmaten/sukkeret - vær bevisst! Dette kan hjelpe når du endrer kostholdet til lavkarbo.
Mitt viktigste råd er å være BEVISST dine handlinger hele tiden! Mange - også jeg - har opplevd og pakke i meg masse dritt og liksom "våkne" etterpå - "hva skjedde nå?" 
Jeg håper dette kanskje kan trigge noen tanker i hodet ditt - min personlige erfaring er at om man mislykkes i en så stor endring av vane er det fordi du innerst inne ikke er helt overbevist om at du VIL dette... ikke helt klar for å gi slipp på det du tror du vil savne, eller kanskje ikke overbevist om at det vil virke. Så vær SIKKER på at du vil!
Lag deg en egen journal her inne om du ikke allerede har. Der kan du notere mål, fordeler, ulemper og planleggingsdetaljer om du vil. Andre vil komme inn og svare på evt spørsmål du har der - eller om du poster i denne tråden 
Jeg vet du vil klare det - hodet ditt må bare være med også 
YOU CAN DO IT!
|