Vis enkelt innlegg
Gammel 06-05-11, 23:16   #4
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Har mistet litt motet - men er nok litt utålmodig

Opprinnelig lagt inn av Frøken_Lisemor, her.

Hei, og tusen takk for svar.
Jeg ser at det ble litt feil formulert innlegget mitt her, for jeg spiser jo egg/bacon og andre ting også. Jeg spiser variert, men ikke så store mengder.
Mistenker at jeg har blitt litt hengende i gamle vaner med hensyn til kalori-inntaket, selv om jeg ikke teller de. Er mest opptatt av å ikke få i meg for mye karbohydrater og dette har med at en del plager jeg har hatt er forsvunnet totalt i løpet av disse ukene, og det er jo utrolig bra.
Leser her inne at man ikke skal telle kalorier når man spiser lavkarbo, men hvordan er egentlig dette. Si at man i det normale skal ha 2000 kalorier i døgnet for å opprettholde vekten, og så går man over på lavkalorikosthold hvor man øker inntaket av fett, hvordan blir det da med kaloriene ? Vil det si at kroppen går over i en helt annen fase, så selv om man f.eks da kommer opp i 2500 kalorier i døgnet, så vil man fortsatt få en vektnedgang ? Dette er kanskje utrolig dustete spørsmål, men det får så være :-)

Slett ikke dustete - det er vel bevist at kalorier oppfører seg annerledes avhengig av hvilket makronæringsstoff de kommer fra
Jfr Gary Taubes "Bad calories, good calories" (som jeg ENDA ikke har fått somlet meg til å bestille...) eller "Why we get fat" av samme forfatter.

Er du virkelig interessert i hvordan dette fungerer - anbefaler jeg virkelig forelesningsserien han har om temaet kalorier som du finner her

Personlig må jeg redusere kaloriene for å gå ned på lavkarbo - sånn er det bare - jeg liker det ikke, jeg har forsøkt "alt" - og justert og fikset og trikset, men først ved total reduksjon i energiinntak får jeg resultat...

Mange her inne bruker www.diett.no for å holde oversikt over fordelingen av næringsstoffene - som bør være 5% karbo 20% protein og 75% fett på et ketogent kosthold - samtidig får du oversikt over kaloriinntaket.
NOEN kan spise voldsomt mye på lavkarbo og gå ned - andre lite. Du får prøve ut litt - jeg testet selv en uke på 3000 kalorier, gikk opp en liten kilo (som jeg antar er maten i mage og tarmer hehe) - som ble vekke uka etterpå. Til daglig ligger jeg på maks 1700 kalorier og går ikke ned et gram, men sånn er nå livet Jeg har også fått så god forbedring av kronisk sykdom at jeg vil nok spise lavkarbo livet ut uansett

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat