Siden legen din sannsynligvis har tilgang til pubmed publikasjoner kan du vise han denne linken. Det er utført en metaanalyse av over 20 studier som går fra 5-23 år med nesten 350 000 individer - og konklusjonen er at mettet fett ikke kan kobles med hjerte-/karsykdommer. Jeg har argumentert med ernæringsstudenter som bruker Drevons (!) bok som grunnlag for argumentene - som sier at det må være forskning over mange år og mange individer før man kan tro på at studiene gir "rette" svar - og jeg mener seriøst - over 20 års forskning og 350 000 mennesker - bør ikke det nå snart være nok for å overtale de skeptiske? Legen din har ikke LOV til å anbefale noe som helst som avviker fra statens anbefalinger - han er lønnet av staten. Hexeberg måtte vel gå fra stillingen sin som fastlege fordi hun behandlet overvekt og dia2 med lavkarbokosthold... Ta din egen avgjørelse vedrørende fettinntaket - be om å få tatt blodprøver, kolesterol, triglyserider og andre ting som legen din mener alt fettet kan påvirke - les deg opp om temaet jfr www.espenrostrup.com, www.garytaubes.com og google Uffe Ravnskog som har skrevet om den store kolesterolmyten. Kostholdsfilosofier som forfekter lavkarbo, lavfett og høyprotein kan potensielt være skadelige for kroppen - og de anbefales aldri og brukes mer enn maks en uke av gangen - så legen din har ikke særlig mye peiling på ernæring Hvis basalbehovet ditt er 2500 (uten aktivitet) - mener jeg muligens at 17-1800 kal pr dag er KAN være for lite. Jeg ville forsøkt og spise 2500 kalorier om dagen i en uke - redusere med 300 uka etterpå osv - til du finner et nivå du går ned på. Tatt at du spiser noenlunde prosentfordeling 5% karbo 20% protein og 75% fett. Det er vel ingen tvil om at noen av oss må en del ned i kalorier for å gå ned - selv på lavkarbo - så forsøk deg litt fram selv Vi er kanskje ikke ment å spise like mye mat på kalorien/karboen osv hver dag? Proteinbehov er et interessant tema - anbefalingene går fra 0.5 gram protein pr FETTfrimasse til 1.5 gram pr kilo kroppsvekt - opptil 2 ved mye trening. Skjærer igjennom og sier at du bør ha i deg ihvertfall 1 gram protein pr kilo kroppsvekt for å få dekket kroppens behov for de essensielle aminosyrene den ikke kan produsere selv. It's your call