Sv: Starte på ketolysekur?
Hei og velkommen!
Det blir mye som du gjør det til selv..
Når det gjelder reising ser jeg ingen problem med og spise ketolyse/lavkarbo. Frokostbuffeter på hotell er ofte en drøm for en lavkarber med egg, bacon, eggerøre, kjøtt, majones, laks, salater osv. Flere og flere hotell lager også omelett med valgfritt innhold om du ønsker - både i inn og utland 
Spiser man lunsj og middag ute på restaurant handler det om å be om kokte grønnsaker og/eller salat til kjøttet/fisken/fuglen istedet for pasta/ris/potet/brød, jeg har gjerne spist sausen uten og spørre særlig om hva som er i den faktisk, men det går jo også an. Grillrestauranter er jo en drøm for en lavkarber også Det blir raskt en vane, og jeg har ALDRI hatt problemer med og be om litt annerledes mat på restaurant - de gjør gjerne litt ekstra for gjestene sine.
Når det gjelder lunsjer/servering er utelunsj sjeldent et problem da kan du be om å justere måltidet selv. Er det snitter kan man gjøre en av to ting, enten bare spise pålegget (og ha litt nøtter/ost (babybel feks) mm på lur på kontoret/veska i tilfelle krise), eller ha med et par skiver eget lavkarbobrød/-knekkebrød som man switcher med. Dette har jeg gjort flere ganger på jobb selv - har varslet om at jeg ikke tåler vanlig brød så godt 
Ofte er det også slik at når man har kommet ordentlig i gang med ketolyse - etter de første par - tre ukene, er man ikke særlig sulten. En god frokost (om du er frokostmenneske) kan gjøre at du ikke trenger så mye til lunsj slik at du kan velge det som blir "riktig" for deg. Jeg har innimellom NULL matlyst i løpet av en dag - men dette finner du utav når de første par "avvenningsukene" er over 
Til syvende og sist handler det mye om innstilling og motivasjon til å "få det til å fungere" - for meg ble det et lite prosjekt, en lek - og jeg ble vel gjerne litt overengasjert i starten *ler*. Det tar ikke mer enn et par mnd før tankegangen er inne heller.
Havner du i situasjoner der du ikke har alternativer, spis mindre mengde enn du vanligvis ville spist, og noter deg til neste gang at du har litt lavkarbo-snacks tilgjengelig på kontoret/veska/bilen mm. Planlegging er alfa og omega!
Vi er jo mange som må forholde oss til den "normale" maten og situasjonen hver dag - og de fleste har funnet løsninger som fungerer 
|