Vis enkelt innlegg
Gammel 16-05-11, 13:17   #7682
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

IPen sier jo svært lite. Den kan man jo scrable eller skifte som man ellers bare føler for, og dessuten, om jeg sjekker min ip nå så sier det ene programmet at jeg sitter på Majorstua og det andre programmet at jeg sitter på kaia i sentrum her hjemme. Og jeg sitter hjemme,langt unna både det ene og det andre :P

Men så har man jo ISP da, som er unik for hver bruker, dessuten får man jo opp både nettleverandør og greier om man søker på IP. Så det jeg var mest interessert i, er om det finnes en reell sjanse for at en eller annen random bruker f.eks her inne kan plutselig stå på trappa mi fordi han eller hun har funnet IPen min

Altså, det gjør ingenting og skulle det jo skje er det faktisk ett lovbrudd og jeg kan love at jeg kommer til å lage all mulig ubehag som er mulig å lage for den personen på lovlig vis, but still, jeg vil gjerne ha kontroll på hvem som ryker rundt husdørene

ISP er vel Internet Service Provider, altså nettleverandøren din. MAC-adressen derimot er unik for maskinen du sitter og jobber på. Det er nettleverandøren din som har noenlunde oversikt over IP-bruken i "sitt" nett. Noen har dynamisk IP-adresse for hver gang man logger seg på også - slik at man må ikke ha samme IP for hver gang man går på nett.

Jeg husker jeg gikk på NTNU - og der har man jo en del studenter som laster ned programvare via fildelingsservere uten og betale for de. På leserommet jeg satt på (10 plasser) - kom det en dag inn noen fra IT-tjenesten - var inne på alle sin pc - før de fant "synderen" *ler*. De hadde fått beskjed fra programeieren i USA at de hadde funnet ugyldig bruk av deres program - og varslet NTNU siden de så at IP-adressen brukt tilhørte NTNU. Så det går an i tilfeller der man er netteier og har oversikt over IP-bruken i nettet sitt Han fikk forresten en advarsel og beskjed om å slette programmet fra pcn'n sin (privat pc i dette tilfelle).

Svaret på spørsmålet ditt er nok da at for en random person som ikke har hacket seg inn på nettleverandøren din sine kundelister er det liten mulighet for å finne fram til navnet og adressen din

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/