Sv: Noe poeng med halvveis lavkarbo?
Opprinnelig lagt inn av fleur78, her.
Men de måltidene hvor jeg kutter karboen helt kan jeg vel unne meg litt fet saus, rømme, etc. sant? Blir litt stusselig å spise kjøtt og grønnsaker uten noe som helst til. Fløtegratinerte grønnsaker med ost osv, er dette greit å spise som tilbehør?
Du bør nok være forsiktig med og spise både karborike/fettfattige måltid og karbofattige/fettrike måltid på samme dag, du risikerer og gå opp i vekt. Avhengig av hvor karbosensitiv du er da selvfølgelig.
Det kan være greit for deg og sette deg litt bedre inn i hvordan et lavkarbokosthold fungerer, "Bedre uten brød" av Lutz/Allen er en glimrende bok som forklarer dette i detalj. Gjør du som Gracelle og holder deg til rundt 70 gram karbo pr dag bør det gå greit, men dette kan være individuelt hvor grensen går.
Problemet er om du spiser mye karbo og lite fett til frokost. Blodsukkeret stiger og med det økt insulinutskillelse. Så lenge kroppen utskiller insulin, vil ikke kroppen kunne forbrenne kroppsfett, siden insulin hemmer glukagon - som er fettforbrenningshormonet. Spiser du dermed et fettrikt måltid mens insulin utskilles for å få ned blodsukkeret fra forrige måltid - vil du risikere at kroppen velger og lagre overflødig inntak av kalorier.
Ta med at en undersøkelse viser at om du inntar mye fett først og timer senere et karborikt måltid, hemmes insulinutskillelsen og blodsukkeret forblir høyt over lengre tid. Dette er over tid helseskadelig.
Velg deg en lavkarbo-retning og følge som passer bedre med ditt ønske om karboinntak og følg denne. Du kan ikke spise BÅDE lavkalori OG lavkarbo samme dag og forvente og gå ned i vekt.
Ta med at det kan ta 2-8 uker og få i gang ordentlig fettforbrenning på et lavkarbokosthold - så vil økt karboinntak forsinke denne prosessen - og du vil ihvertfall ikke gå ned.
Så konklusjonen vil være noe i retning av at hvis du virkelig ønsker og spise en del karbohydrater om dagen - MÅ du velge vekk mye av fettet.... dessverre... 
|