Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo
Opprinnelig lagt inn av dydde, her.
Hei
Har sett det er mye oppstyr rundt lavkarbo og alt dette her.
Har erfaring fra dette kostholdet selv etter 4 år med lavkarbo, høy fett spesielt animals fett, men prøvde også vegetar versionen med mye plante fett osv.
Har en del spørsmål jeg vil alle lavkarbo folk skal svare eller tenke på, disse går som følgende.
Har dere noengang hørt om idrettsfolk i verdenseliten som kjører lavkarbo kosthold? disse lever av gullmetajler og det gjør også støtteapperatet, så hvis dette er så fantastisk hvorfor blir det ikke praktisert? Jeg vet godset og odd kjører lignende men jeg snakker om VERDENSeliten.
Ja det har jeg. Bjørn Ferry er en av de.
Sitat:
Hvis alle folk skulle levd på dette, hvordan ville jorda og verden sett ut?
Hm, kanskje full av normalvektige friske mennesker uten kostholdsinduserte sykdommer som diabetes?
Sitat:
Hva med alle sukserike sivilisasjonene opp gjennom de siste 10 000 årene som kun levde på stivelse produkter omtrent, supplert med noe frukt og grønnt. Tenker på asiatene med ris, afrikanerene med poteter, amerikanerene med poteter osv. osv. "Les The China Study" for all dokumentasjon.
Jeg kan ikke komme på en eneste del av verdens befolkning i dag som ikke sliter med kostholdsinduserte sykdommer og massiv overvekt... du kan kanskje gi noen mer konkrete eksempler?
Sitat:
Har universet/gud/ hva du vil kalle det laget jorda slik at det letteste å dyrke, det som har mest vitaminer og mineraler pr kalori skal være giften for oss? Jeg snakker da hovedsaklig om frukt. Dette blir da vanskeligere når man flytter fra tropiske områder hvor da folk brukte ris, poteter osv.. for å livnære seg siden dette kunne lagres.
Mennesket har alltid spist proteiner, dette fordi proteiner inneholder essensielle aminosyrer som er livsviktige for kroppen. Svært mange blir i dagens velferdssamfunn seriøst syke av all den lett tilgjengelig karbomaten. Tidligere var maten mindre prosessert og hadde mer næring, slik er det ikke i dag.
Sitat:
Hva med alle folkestammene rundt omkring som alle er tynne, raske, friske osv. og disse lever jo kun på karbo? bare ris å noe grønnsaker osv. Ikke noe kjøtt, fløte osv.
Ingen kan leve kun på karbo og være friske. Jfr protein-behovet nevnt ovenfor. Denne påstanden er så tynt begrunnet at jeg tror ikke jeg skal kommentere den nærmere 
Jeg anbefaler at du tar en titt på Gary Taubes forelesningsserie om temaet du tar opp, han viser til mange undersøkelser gjort på de såkalt friske grupperingene du nevner
Sitat:
Noe å tenke på... men selvfølgelig kritiser også om du er uenig.
De aller fleste på lavkarbo spiser ikke mer proteiner enn tidligere, jeg regner med det er det du tenker på spesifikt. I tillegg spiser jeg mye mer grønnsaker enn noengang før. Jeg tåler karbo særdeles dårlig, jeg blir faktisk syk av det. Bla har jeg chrons som nå er nær 100% under kontroll etter kostholdsendring.
Mitt valg om å spise lavkarbo er basert på generell bedre helse - så jeg forstår ikke egentlig hva det er jeg skal tenke over? Jeg tar ansvar for mitt liv og helse - og sparer forhåpentligvis det offentlige mange penger på denne måten 
|