Sv: Fallgruver med lavkarbo?
Opprinnelig lagt inn av Eyve, her.
Jeg startet på lavkarbo sist mandag. Som forberedelse har jeg lest mye på forumet her inne, i tillegg til Dr. Sofie Hexeberg`s bøker. Det jeg synes er vanskelig er å finne ut om jeg faktisk får i meg nok fett og proteiner og om jeg spiser lite nok karbo.
Har lagt inn maten jeg spiser på diett.no enkelte dager og det er greit for å se totalt antall kalorier man får i seg (slik at det ikke blir for lite), men her får man opp hvor mange prosent av anbefalt daglig inntak (statens anbef.) man har spist. Etter disse anbefalingene skal kh utgjøre 55%. Har lest i nybegynnertråden at 2-10% av energien skal komme fra kh (alt etter hvor streng diett man er på), men betyr dette at jeg må ligge på mellom 2 og 10% på oversikten der? Og når det gjelder proteiner og fett... hvordan skal jeg regne ut hvor mye jeg får i meg totalt av dette pr. dag? Er det noe mål i gram på disse prosentene? (ser at 2% kh er 10g og 10% er 50g - lurer på om det finnes et slikt mål på proteiner og fett..). Ønsker jo ikke spise for mye fett heller slik at jeg ikke får noen vektnedgang...
Eller er det bare å kjøre på med proteiner og fett, så lenge man holder seg under ønsket nivå på kh?
Veldig takknemlig for svar 
Under fanen "etikett" finner du gram-mengde på både karbo, fett og protein 
De daglige anbefalingene er basert på et helt annet kosthold enn vårt lavkarbokosthold 
|