Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo
Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.
Måtte bare si noe om akkurat det, uten å engang ha lest resten av tråden, kan hende dette er blitt motsagt allerede- hele verdens befolkning kan ikke leve LCHF i form av en diett med mye kjøtt- vi har ikke ressurser til å produsere så mye kjøtt til hele verdens befolkning. Vi brenner allerede ned regnskog nok for å lage beitemark for å fe dyr til kjøttproduksjon- og for å produsere nok kjøtt til å mette én person kunne vi istedet produsert korn til å mette 12-16 mennesker.
Selv om et moderat lavkarbo-kosthold gagner meg og min helse og vekt, kan jeg ikke unngå å tenke på at mitt kosthold ikke gagner miljøet, eller sultproblematikken i verden generelt. Det har blitt påstått gjentatte ganger at hvis vi i vesten reduserte vårt kjøttforbruk med 10%, ville mange sultende mennesker i verden kunne bli mette- hvis McDonalds ikke presset bønder i sørlige strøk til å brenne ned regnskog for å produsere kjøtt McDonalds (og andre) så kjøper til spottpris og selger billig i vesten, men ressursene i stedet ble brukt til å produsere mindre ressurskrevende næringsmidler til befolkningen i opprinnelseslandet, ville det gagne verden som helhet.
Så, lavkarbo-kosthold er ikke uproblematisk fra et etisk perspektiv, og miljøperspektiv.
Nå går jeg tilbake til å pleie omgangssyken min. 
Først, vi kaster så mye mat i den vestlige verden at vi har faktisk NOK mat til å fø verden... I tillegg synes jeg ikke det er en løsning at vi må velge et kosthold som gjør oss syke for å berge "resten av verden". Pga den lett tilgjengelig energirike maten har vi nå overbefolket verden så det holder - skal vi alle da velge og spise oss syke slik at alle kan få nok mat?
For å gjenta meg selv - jeg spiser ikke mer protein nå enn jeg gjorde på høykarbo, jeg spiser vel egentlig MINDRE - siden den proteinen jeg tidligere spiste i stor grad kom fra prossesert mat med dårlig proteinkvalitet Faktisk spiser jeg generelt MINDRE mengder mat nå enn tidligere, så strengt tatt er jeg med på å avhjelpe situasjonen ved og endre kostholdet mitt på denne måten 
|