Vis enkelt innlegg
Gammel 22-05-11, 17:02   #143
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.

Måtte bare si noe om akkurat det, uten å engang ha lest resten av tråden, kan hende dette er blitt motsagt allerede- hele verdens befolkning kan ikke leve LCHF i form av en diett med mye kjøtt- vi har ikke ressurser til å produsere så mye kjøtt til hele verdens befolkning. Vi brenner allerede ned regnskog nok for å lage beitemark for å fe dyr til kjøttproduksjon- og for å produsere nok kjøtt til å mette én person kunne vi istedet produsert korn til å mette 12-16 mennesker.

Selv om et moderat lavkarbo-kosthold gagner meg og min helse og vekt, kan jeg ikke unngå å tenke på at mitt kosthold ikke gagner miljøet, eller sultproblematikken i verden generelt. Det har blitt påstått gjentatte ganger at hvis vi i vesten reduserte vårt kjøttforbruk med 10%, ville mange sultende mennesker i verden kunne bli mette- hvis McDonalds ikke presset bønder i sørlige strøk til å brenne ned regnskog for å produsere kjøtt McDonalds (og andre) så kjøper til spottpris og selger billig i vesten, men ressursene i stedet ble brukt til å produsere mindre ressurskrevende næringsmidler til befolkningen i opprinnelseslandet, ville det gagne verden som helhet.

Så, lavkarbo-kosthold er ikke uproblematisk fra et etisk perspektiv, og miljøperspektiv.

Nå går jeg tilbake til å pleie omgangssyken min.

Først, vi kaster så mye mat i den vestlige verden at vi har faktisk NOK mat til å fø verden... I tillegg synes jeg ikke det er en løsning at vi må velge et kosthold som gjør oss syke for å berge "resten av verden". Pga den lett tilgjengelig energirike maten har vi nå overbefolket verden så det holder - skal vi alle da velge og spise oss syke slik at alle kan få nok mat?
For å gjenta meg selv - jeg spiser ikke mer protein nå enn jeg gjorde på høykarbo, jeg spiser vel egentlig MINDRE - siden den proteinen jeg tidligere spiste i stor grad kom fra prossesert mat med dårlig proteinkvalitet Faktisk spiser jeg generelt MINDRE mengder mat nå enn tidligere, så strengt tatt er jeg med på å avhjelpe situasjonen ved og endre kostholdet mitt på denne måten

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/