Sv: Trappe opp matmegden?
Opprinnelig lagt inn av Regret, her.
Jeg er en person som lider av mange mange typer angst, og derfor er det viktig for meg å ha en kontroll over noe, som da gjerne blir sånt som vekta mi og matinntaket. Derfor har jeg kun hatt negative opplevelser ved å legge vekk vekta, sånn som at det går utover psyken. Jeg vet jeg burde legge den vekk å slippe det stresset, men jeg opplever et ENORMT stress og panikkangst dersom jeg prøver, så det kan virke mot sin hensikt, selv om jeg vet jeg burde.
Jeg spiser nok karbo, enkelte dager har jeg havnet oppe i 20g karbo, i stedenfor 15g som jeg følger med ketolyse. Som regel ligger jeg rett under 10g på en vanlig dag uten noe særs god mat. Jeg følger med fettprosenten sammen med proteinet og karboprosenten, og jeg følger 75% fett, 20% protein (men går gjerne litt over) og maks 5% karbo (ligger gjerne under).
På en vanlig hverdag starter jeg kl 06.30, drikker 1 kopp med grønn te rundt kl 9, så spiser jeg omelett av 2 egg, 2 ss fløte,gressløk og av og til litt ost, sammen med noen baconskiver til frokost når fasten er over (varierer mellom kl 10 og 13). Så spiser jeg ikke før middag som er mot kvelden og da har vi gjerne noe med rundt 4-6g karbo (min posjon) hvor karboene kommer fra grønnsaker. Jeg prøver å drikke 3L vann hver dag, men enkelte dager blir dette helt borte for meg og jeg ender med å drikke for lite. Jeg drikker gjerne et par små glass med pepsi max, da jeg vet jeg tåler søtstoffet i akkurat den brusen (jeg tåler derimot ikke den som er i red bull sugarfree så jeg vet forskjell på hva jeg tåler og ikke).
Jeg er god og mett etter alle måltider og er mett i flere timer, så matmegden tror jeg ikke det er noe feil med.
Dere sier jeg skal holde meg unna vekta i 1-2 uker og i tillegg kutte ut fasten, hvordan foreslår dere at jeg får til dette? Blir angsten for gæli så ender det i depresjon og den sosiale angst hindrer meg i å gå utenfor huset, noe som går utover familien her hjemme også, så jeg trenger evt en svært rolig overgang.
Jeg skjønner du har mye mer og forholde deg til i hverdagen enn jeg først ante. Kan jeg spørre om du har noen du snakker med om angsten din? Hvis ikke kan det være et forslag?
Angst er jeg kjent med, den tar ofte over og bestemmer hvordan du har det. En del terapi dreier seg mot å få kontroll over angsten - slik at man føler seg litt friere i livet.
Jeg tenker at du kanskje bør vurdere å utfordre deg seg litt etter litt når det gjelder dette.
Om det er veiingen hver dag - kan den skje annenhver dag? Hvilke følelser opplever du hvis du ikke kan veie deg? Klarer du kanskje og "leve deg gjennom" disse følelsene uten at angsten tar helt overhånd?
Siden du legger inn denne meldingen antar jeg at du ser at du må gjøre ting litt annerledes for å få det resultatet du ønsker deg, og jeg er faktisk også OVERBEVIST om at du vet hva du må gjøre 
Dermed er det angsten som hindrer endring i atferd.
Veiing, fasteperioden, vanndrikkingen. Kan du lage deg en liste over hvilke av disse som gir minst angst og endre? Hvis du legger en langsiktig plan etter hva som stresser minst først - og mest etterhvert - som kan endres og hva du ønsker å endre til - kanskje det kan hjelpe?
Du sier at du må ha kontroll over noe, klarer du å tenke deg at du kan overføre kontrollen over vekta til å ha full kontroll på ketolyse-kostholdet?
Du viser stort ønske om endring i atferd, så du må kjenne etter selv om du er motivert for å justere litt for å komme nærmere målet ditt Det vil nok bety at du i større grad må konfrontere angsten din må noen områder, og det tror jeg du vil klare også Er det feks vanninntaket som gir MINST angst, kan du begynne med det. Litt mer hver dag over en uke eller to. Jo mer mestring du får i forbindelse med angst, jo mer "løsner" inni deg (egenerfaring, jeg klarte ikke gå utafor døra noen dager, selv om jeg hadde handlelista klar, sto med ytterklær og sko på... kunne stå LENGE innenfor døra... før jeg gikk og kledde av meg...)
Som et lite apropo, jeg pleide og drikke svært lite pepsimax, men hver dag så godt som. Selv med små mengder KAN noen få vektstagnasjon ved inntak av lettbrus, så det kan være noe å ha i bakhodet 
Jeg ser av det du skriver at du er et sterkt og oppegående menneske - så dette har jeg STOR tro på at du klarer og endre til det positive!

|