Sv: Hjelper ikke trening?
Ingen er vel uenige i at trening er bra uansett - og såvidt jeg husker snakker ikke skaldeman negativt om trening - tvert i mot. Det han sier er jo at for mange svært overvektige er det å komme i gang med trening lettere når man har mistet noen kilo, og det å gi svært overvektige som ikke klarer og trene og dermed kanskje også lar være og endre kosthold støtte og motivasjon anser jeg som svært positivt.
Hexeberg sa også dette i en debatt på tv, ikke stress med treningen i starten, endre kostholdet FØRST, og så kan man konse om trening.
For de som alltid har trent - er det kanskje vanskelig og forstå de som enten aldri har trent, eller får smerter når de trener - eller som opplever det som så ubehagelig på så mange måter at de gir opp hele vektnedgangprosessen. Litt ydmykhet overfor at vi er forskjellige gjør de som sliter mest med å komme i gang med trening bare godt 
Jeg begynte ikke trene ordentlig før i 2009. Før den tid ga trening så ekstreme smerter i flere dager i ettertid, i tillegg til at det stjal alt overskuddet mitt at det var uaktuelt. Jeg var svært misunnelig og frustrert på alle med overskudd til å trene ofte og hardt. Etter bedring i helse den gangen, klarte jeg og komme i gang, men det tok et par mnd før jeg kjente "godfølelsen" med trening. Nå etter 6 mnd sykmeldt og åndenød etter å gå en etasje opp i trapper savner jeg å trene mange ganger i uka, både kondisjon og styrke - men jeg ER ikke frisk og må spare på energien for å komme meg gjennom en noenlunde hverdag.
I tillegg, lavkarbo tærer i mindre grad på muskelmassen enn et lavkalorikosthold gjør. Dette fordi det siste er en sultekur uansett hvordan du vrir og vender på det, mens på lavkarbo spiser man gjerne greit med kalorier, masse fett og kroppen har i tillegg kroppsfettet å ta av. Jeg ble veldig mye sterkere i løpet av 6 mnd lavkarbo UTEN å trene (testet på treningssenteret med PT), slik at igjen vil jeg bare si til de som sliter med stor overvekt, sykdom, handikapp, bevegelsesproblemer osv at de skal ikke gå rundt å ha dårlig samvittighet om de ikke klarer å trene. Noe bevegelse er alltid bedre enn ingenting, men de aller fleste er voksne nok til å finne et nivå som passer deres kropp og hverdag - UTEN at andre skal påføre dårlig samvittighet pga manglende treningsevne 
INGEN tar skade av å komme i bedre form - men veien til bedre form er for noen veldig mye mer kronglete enn for andre - og det mener jeg man bør respektere 
|