Vis enkelt innlegg
Gammel 21-06-11, 12:41   #597
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av oscillate_wildly, her.

Hei dere! Skrev et lite innlegg om dette i journalen, men tenker jeg poster en kort versjon her også. Started lavkarbo (under 20 kh) for nesten en uke siden med startvekt 55.4 kg etter en høykarbo/høykalori-dag. Mistet 600 gram på 5 dager. Spiste mer kh enn vanlig i går (men fremdeles under 100 vil jeg tro, se journal for detaljer), og i dag var vekten 56.8?! Hva er disse "ekstra" 1.4 kiloene jeg la på meg utover vannet jeg allerede mistet - vann eller reell vekt? Aldri veid så mye før.

Edit: Altså, jeg vet det ikke går an å gå opp 2 kg i reell vekt på 1 dag, men jeg lurer mer på om man faktisk kan gå opp i reell vekt samtidig som vekta går nedover på grunn av vanntap.

Anta at er vannvekt du - skal du evt ha mens snart? De første kiloene er jo vannvekt fra glukoselagerene i kroppen, disse kommer jo gjerne på + renter om du har i deg litt ekstra karbo igjen, og om du samtidig ikke drikker nok vann.

Jeg antar du vet det allerede, men det er ikke anbefalt at du spiser lite karbo en uke og så øker på kraftig en dag eller to og så spiser lite igjen, kroppen trenger fra 2-8 uker for å komme ordentlig i gang med fettforbrenning og den kan lett bli litt forvirret i starten

Vær også veldig obs på at om du spiser oppimot 100 karbo en dag - MÅ du redusere fettmengden ihvertfall denne dagen, siden så høyt inntak av karbo vil øke insulinutskillelse og dermed lagre den overflødige energimengden du inntar denne dagen. Så spiser du 100 gram karbo en dag og like mye fett som på en dag med svært lite karbo - og dette tilsammen er mer energi enn du forbruker, vil dette overskuddet faktisk kunne lagres i fettcellene dine...

Så fortsett med lavkarbo - men vær litt obs på at du holder deg noenlunde stabil i karboinntak de første ukene slik at endringer som skjer i kroppen får lov til å komme i orden. Hormonbalansen din endres, kroppen begynner og hente energi fra kroppsfettet, og den skal tilvennes at energi ikke lengre er så lett tilgjengelig. Et par uker er vanlig at man har litt abstinenser i forhold til karbohydrater.

Håper det ble noenlunde forståelig?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat