Sv: Ketose, trening og vektreduksjon
Opprinnelig lagt inn av avuna, her.
Bør vel ikke være noe problem, problemet er vel heller at jeg har for mye muskler fra 6 måneders fettforbrenning og trening uten å gå ned, ser ut til at jeg kan klare en 300g i dagen atm.
SLiter visst med engang med å ikke stappe i meg noe carbs, så tviler på at jeg holder adkins, da må jeg isåfall bare kjøre egen mat og ikke gå ut blandt folk:P Skal man holde seg under kaloriinntak eller på kaloriinntak som er nødvendig for kroppen? I dag kjørte jeg 2 skåler rømmegrøt, litt rosiner(usikker hvor mye det inneholder), 2 bær, 100-200g bacon til kvelds, kylling til frokost.
Overgang til et lavkarbokosthold tar litt tid. De første par ukene opplever de aller fleste karbo-abstinenser, men det er vanlig at dette blir bedre bare etter de første 3-4 dagene (sug etter karbo). De første par ukene er det anbefalt og ikke trene særlig, og gjør man det, tren lett uten særlig belastning siden kroppen skal lære seg og hente energi fra fett og ikke fra karbohydrater.
Når det gjelder vektreduksjon: Er du reellt overvektig? Har du mye muskler, kan BMI være misvisende, det kan være greit og få sjekket fettprosenten istedet. Bruk også målebånd heller enn vekt, siden muskler i volum veier mer enn fett i samme volum.
300 g karbo pr dag er ikke lavkarbo - det er et vanlig kosthold. Fedon Lindberg kan kanskje være mer i din retning, om du mener du må spise karbohydrater.
Det er ikke så vanskelig og spise lavkarbo som du sier - svært mange her inne har få problemer med og også spise VELDIG lite karbo - og de fleste av oss er faktisk ganske sosiale og må ikke holde oss hjemme for å holde oss til kostholdet vi har valgt 
Det handler mye om kunnskap her. Kunnskap om hvordan et lavkarbokosthold fungerer i kroppen din, kunnskap om hva slags mat du kan spise, kunnskap om hvordan du forholder deg til feks og reise og spise ute.
Som jeg ser det nå - så er jeg usikker på om du faktisk ønsker og forsøke et lavkarbokosthold siden du har så mange argumenter imot - dvs det er vanskelig og ikke spise karbo, du kan ikke være ute blant folk osv.
Finn ut hvorfor du ønsker og spise lavkarbo. Lær deg OM lavkarbo - og legg planer for hva slags mat du kan spise. Vær forberedt på et par uker med abstinenser som kan vise seg i form av svimmelhet, humørsvingninger, slapphet og mangel på overskudd.
Sjekk ut nybegynnertråden til arnakristin, den inneholder store mengder gode linker til mer info. De jeg tenker du bør lese første er "hva er lavkarbo" av Vegard Lysne, og "lavkarbo på 3 minutter".
Lavkarbo er vektregulerende, og du vil ikke "gå ned mer enn kroppen takler" hvis du da ikke spiser ALTFOR lite mat totalt sett og sulter kroppen. Du skal spise deg god og mett på lavkarbo. Dvs at du skal ikke telle kalorier. I starten er det viktigst og ikke spise for LITE - har du ikke vektnedgang etter et par mnd selv om du gjør alt riktig (jfr nybegynnertråden til arnakristin), kan du se litt på kaloriinntaket og sjekke ut om du spiser veldig lite eller veldig mye. www.diett.no er et fint hjelpemiddel i så måte 
For nybegynnere er det oftest enklest og følge en retning de første mnd for å lære seg "reglene" for et lavkarbokosthold. Når du mener du har skjønt poenget, kan du begynne og tilpasse kostholdet til DIN kropp og DIN hverdag Artikkelen Hva er lavkarbo som jeg refererer til lengre oppe sier litt mer om de forskjellige lavkarbo-retningene og hva de innebærer. Jeg anbefaler ingen nybegynnere og spise "egenkomponert" før de har fulgt en retning et par mnd og lest seg opp - du risikerer og gjøre mange feil og gi opp før du får resultater. Ta med at det kan ta litt tid før kroppen er omstilt til fettforbrenning ser man hvor riktig det er og være nøye i starten.
|