Sv: Hva er det jeg gjør galt?
Opprinnelig lagt inn av karborelli, her.
Mange tusen takk til alle orakler som har svart! Jeg setter stor pris på det
Men hvilket kosthold skal jeg benytte meg av dersom ketose ikke passer meg? Hvor mye karbohydrat bør jeg (maks) innta hver dag?
Ellers iverksetter jeg følgende tiltak:
- Ikke karbo etter styrketrening. Proteinshake får holde.
- Kutte ut yoplait(har totalt misforstått denne. Trodde det var anbefalt lavkarbo-mat, faktisk)
- Kutte ut sukkerfri brus(kun vin til fylla da med andre ord? Hva med whiskey?)
- Redusere salt til mat
- Mer bær og grønnsaker og sunne oljer til salat
- Unngå å "sprekke" for nesten en hver pris.... :P
Da skal det vel ikke ta mange ukene før jeg har nådd mitt mål, eller..?
Hva er målet ditt? Som mann - og ganske så normalvektig - bør jo målet ditt være og redusere fettmassen, ikke vekta - siden menn har mye mer muskelmasse enn kvinner vil de også veie mer i forhold til høyden når de er normalvektige.
Hvis du vil få kroppen din til å øke forbrenningen av kroppsfett er det noen viktige faktorer du bør ta med i betraktning:
1. Sett deg et mål - og det skal IKKE være vektmål. Bestem deg for hvor lang tid du skal bruke på prosjektet i første omgang. Viktigst: IKKE skei ut i denne perioden! IKke drikk alkohol eller spis karborik mat. Du vil aldri i verden nå målet ditt om du fortsetter og sabotere planen din. Lavkarbokostholdet er så overfølsom mot inntak av høykarbomat/drikke at du vil bruke lang tid hver gang på å komme tilbake til omtrent der du startet, forvirre kroppen hormonelt, samle masse unødig vann siden glukoselagrene dine fylles med sprit og brus osv.
2. Bruk målebånd, og evt en kroppssammensetningsmaskin man finner på treningssenter for å finne forholdet mellom fett- og muskelmasse. Drit i vekta - den vil kunne vise det samme om du er småtjukk eller veltrent, siden en mengde muskler veier mer enn samme mengde fett...
3. Kroppen vil i mange tilfeller ha problemer med å bygge muskler samtidig som den skal forbrenne kroppsfett, dette siden det er forskjellige hormoner involvert i oppbygging/nedbrytning og de har ofte problemer med å være tilstede samtidig. Siden du liker godt og trene - kan det hende at en reduksjon i antall treninger men kanskje viktigst en reduksjon av intensitet over noen få uker KAN gi utslag. Mange her inne får vektstagnasjon når de trener mye - noe som kan virke demotiverende - poenget er da og MÅLE seg slik at man ser man krymper allikevel.
4. Hvis du spiser mer protein enn fett og har redusert kh til det minimale får kroppen din problemer - den har ikke særlig energi og forbruke lengre (fett). Den tvinges til å bruke protein som energi, protein kan gi økt blodsukker og dermed økt insulinutskillelse - og med insulin kan ikke forbrenning av kroppsfett skje i praksis... Spis MINST like mange gram fett som protein i løpet av en dag.
5. Det er ikke sikkert du spiser for lite kh til kroppen din, du har nok spist for lite fett tror jeg Det er litt dumt og si at ketose ikke passer kroppen din når du ikke har fulgt ketosereglene helt og holdent... 
Ta med først at det kan ta 2-8 uker før ordentlig fettforbrenning er i gang. De første ukene bør du spise BARE ren og god lavkarbomat med masse fett for å lære kroppen og bruke fettet som energikilde. Store biffer, masse grønnssaker, fløtesaus osv. Spis MYE FISK! Fisk har vist seg og trigge fettforbrenning mer enn noen andre proteinkilder. Laks og ørret i alle varianter, men også torsk og andre magre fiskesorter, stekt/kokt feks med bacon og fløtesaus og masse grønnsaker.
Altså hold deg unna brus og alkohol og høykarbomat - forstår at de som trener har sansen for CC - men den har jo ingen fett i seg - bland i en skvett fløte om du skal spise CC, evt også sammen med en håndfull bær eller nøtter. Erstatt yoplait med tyrkisk yoghurt og bland i det jeg nevner over 
På lavkarbo skal du spise når du er sulten og stoppe når du er mett. Er du sulten midt på natta - så spiser du. Ikke spis fordi klokka sier det. Spiser du nok mat og ikke minst nok fett vil du bli overrasket hvor lenge måltidene dine holder deg mette.
Jeg antar du har ketolyseboka - les den nøye flere ganger så du skjønner hvordan ting henger sammen og hvordan kroppen fungerer på et lavkarbokosthold 
Når du har nådd målet ditt, kan du øke på litt i karbohydrater til et nivå som gjør at du HOLDER vekta og som du er komfortabel med.
Er planen mye drikking og "kos" framover bør du kanskje vurdere et annet kosthold enn lavkarbo over tid. Dvs, klarer du og holde deg til lavkarbovariantene av kos - har du spart deg mye trøbbel med vekta framover også - lite-øl, tørre hvitviner, tom vikingfjord har rusbrus UTEN sukker i nå... ren sprit kan du drikke, vodka, konjakk, whisky - bland evt bare med lettbrus. MEN dette kan du vente med til du er ferdig med prosjektet ditt, ellers er det ikke sikkert du får særlig resultat i sommer.
Min anbefaling er at du setter deg ned og virkelig leser og lærer om lavkarbo. Spis generell lavkarbo med nok fett etter lavkarbo på 3 minutter, drikk lavkarbovarianter av sprit og øl (alt med måte) - og så setter du i gang med en strengere versjon når sommeren er over og hverdagen er tilbake. Det er nemlig vanskelig og holde seg unna alt sånt når sola skinner, jentene frister, stranda, guttaboys vil ha deg med på party - LIVET ligger rett foran deg
Les også bloggene til to karer som lever på lavkarbokosthold - OG som er leger ved Haukeland sykehus. Der kan man lære MYE om hvordan kroppen fungerer på lavkarbo I tillegg legger jeg ved bloggen til lavkarbo/treningsguru Pål Jåbekk som også har skrevet mange innlegg her inne. Søker du han opp på medlemslista kan du finne svært mye god kunnskap om lavkarbo og trening 
www.espenrostrup.com
http://tgeisner.wordpress.com
http://www.paljabekk.blogspot.com/ sistnevnte har også bra peiling på trening og lavkarbo
Ønsker deg en riktig god sommer - og lykke til med prosjektet ditt 
|