Sv: Veldig interessant artikkel om karbohydrater, mageproblemer, impulskontroll og an
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
En annen ting som jeg synes er EKSTREMT arrogant av legestanden er å gå ut så si at "om vi ikke kan måle det så har ikke du et problem". Det er en påstand som i bunn å grunn må bygge på tesen om at "våre tester kan ikke ta feil, våre tester kan ikke bli bedre, det kan ikke være ting som vi (ennå) ikke kan måle eller sammenhenger vi (ennå) ikke forstår."
Seriøst enig med deg der! Et eksempel er mitt tilfelle, der jeg har gått sykmeldt i 6 mnd - mange mange prøver er tatt og alle er normale (med unntak av noen mangler vit/mineralmessig, og forhøyede lever-verdier) 3 antibiotika kurer (1 pga lungebetennelse, 1 pga halsbetennelse og en 2 ukers fordi jeg ba fastlegen om å forsøke og se om jeg ville få samme effekt uten at annen kjent infeksjon var påvist) fjerner 99% av symptomene mine og jeg føler meg helt "frisk", sist JOGGET jeg forsiktig i skogen og alt i kroppen fungerte som det skulle! - men jeg kan ikke få en lengre kur fordi ingen prøver "beviser" infeksjon...
Håper fastlegen min er tøff nok når jeg skal dit i morgen - jeg kan ikke reise hjem (Trondheim) på ferie når jeg er så dårlig form og har så mye smerter - en langvarig kur vil gi meg noen uker "fri" - så får jeg heller forske videre etterpå på hvilken infeksjon som i realiteten gjør meg så syk...
Jeg trekker litt sammenlikning med mitt eget yrke - der jeg jobber med kompliserte datasystemer av mange slag. Jeg forsøker forskjellige ting for å se om systemet blir "friskt" - og finner jeg en løsning, går jeg ikke bort fra den om jeg ikke finner ÅRSAKEN til problemet på annet vis - da benytter jeg jo den løsningen som fungerer! Så forsker jeg heller ved siden av på hva det kunne være og om det kan unngås senere...
|