Sv: Slutte å røyke?
Jeg sluttet og røyke for over ti år siden, har begynt på litt igjen det siste året (uten at jeg er spesielt stolt over det )
DEN gangen var det "piece-of-cake" og slutte fordi:
1. Jeg var helt 100% bestemt på å slutte, og hadde valgt dato hele to år i forveien faktisk... hver dag fram til dato'en hadde jeg nedtelling, og den siste uka smakte røyken seriøst piss!
2. Jeg var ikke forberedt på de fysiske abstinensene - trodde jeg var alvorlig influensasyk med omgangssyke (!) - når det i realiteten viste seg og være pga røyken. Hadde jeg tenkt "en røyk så føler du deg bedre" vet jeg ikke om jeg hadde klart det
Mamman min brukte samme metode, satte datoen den gangen 5mnd fram i tid, telte ned, og den siste dagen klarte hun ikke røyke i det hele tatt - selv om det burde være "røyk så mye du kan det er siste gangen"...
Vær som med lavkarbo forberedt på 2-3 uker (vanligvis) med abstinenser om du er av den typen som jeg er. Vær forberedt på at hjernen din vil prøve og lure deg til å ta "bare en røyk" - samme som på lavkarbo. Du kan oppleve at du føler deg syk - men det går over.
Jøss - når jeg skriver nå ser jeg jo hvor likt jeg har reagert på høykarbo som på nikotin... nesten helt like abstinenser i mitt tilfelle jo!
Det viktigste er at du faktisk ØNSKER og slutte og røyke! Ønsker og være røykfri (og luktfri hehe). Framhev alt det positive med helsen, som bedre ånde, bedre pust, merkelig endring i smakssans og mindre stress når det går lang tid mellom røyk. (Dæggern altså - akkurat samme som blodsukkerfall på høykarbo!)
Mine erfaringer og mine tanker, håper du kan plukke ut noe som gir gjenlyd i deg som du kan bruke til å nå målet ditt 
Lykke til!
|