Vis enkelt innlegg
Gammel 26-07-11, 11:06   #6
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner i lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Fitnessbloggen, her.

Det er helt feil å si at karbohydrater stanser fettforbrenningen. Like lite som at fett og mettet fett er farlig, så stanser ikke karbohydrater fettforbrenningen. Hadde dette vært riktig, ville ingen kunne ha slanket seg på et kosthold med mye karbohydrater, men det kan man fint.

Når det gjelder lavkarbo, så finnes det forskjellige filosofier og tilnærmingsmåter. Man må nødvendigvis ikke være helt ekstrem med karbohydratinntaket. Et inntak på 70-100g kan for mange være en grei plass å starte, så tar man det heller litt gradvis.

Folk prater om lavkarbo som en av/på-knapp, som får kroppen til å kapitulere om du smaker på karbohydrater.

Spiser man et lavkalori med mye karbohydrater går man ned i vekt fordi kroppen får mindre energi enn den forbruker. Den tærer gjerne mer på muskler enn på fett - spesielt gjelder disse som er mer følsomme for kh enn andre. Kh inntak gir økt blodsukker - og med det insulinutskillelse - og dermed er det nesten umulig for kroppen og tære på kroppsfettet, fordi når insulin er tilstede, kommer ikke fettet seg ut av fettcellene. Fravær av insulin gir tilstedeværelse av hormonet glukagon, som utskiller enzymer som gjør at fett kommer seg UT fra fettcellene. Det er så godt som umulig å ha tilstedeværelse av insulin samtidig som glukagon.

Lavkarbo ER en på-knapp for forbrenning av kroppsfett - jfr min beskrivelse over, og kh-inntak MENS man spiser lavkarbo VIL stanse fettforbrenningen - spesielt for de da som er karbosensitive.

Mange har gått ned på lavkalori. Svært mange går også raskt opp igjen, fordi de ikke klarer over lengre tid og spise mindre enn det kroppen har bruk for - man er mye sulten - evt spiser man så lite at sultfølelsen forsvinner (jfr veldig lavkalori som pulverkurer). Dette gjør at kroppen kjører ned forbrenningen for å spare viktige organer - dette går da i stor grad utover musklene i kroppen.

Normalvektige, og andre med lett overvekt vil ikke ha særlig problemer med et såkalt normalt kosthold, men det er flere og flere som viser seg og ha overfølsomhet for karbohydrater - noe som medfører svingende blodsukker - og økt sug etter MER karbohydrater for å stille sult.

Et lavkarbokosthold balanserer blodsukkeret - minsker insulinutskillelsen - og gjør at kroppen i større grad evner og tære på det man ønsker når man slanker seg, nemlig kroppsfettet. I tillegg gir balansert blodsukker mindre sug etter mat, man er ofte ikke særlig sulten så lenge man har kroppsfett og tære på - og godt fettinntak i maten.

Spiser man lavkarbo over tid og skeier ut med høykarbomat - vil det i denne perioden fylle opp karbolagrene (for å si det enkelt) og kroppen vil ikke komme igang med fettforbrenning igjen før disse lagrene er reduserte.

Mange mennesker, spesielt blant normalvektige og de som trener og har trent mye og jevnlig har rask omskifting fra å bruke kh som energi til kroppsfett når de går noen timer uten mat eller ikke spiser særlig mye. Svært mange får ikke dette skiftet, men blir istedet sulten og fysen på mer karbo for å stille kroppens sug etter energi.

DERFOR er lavkarbo et genialt kosthold for disse - man får spise mye mat, man blir ikke sulten, kroppen får næringen den trenger til vitale organer, man får ofte energioverskudd og føler seg vel.

Jeg tror den viktigste feilen som gjøres er at man skjærer alle over en kam - at alles kropper fungerer helt likt. Men slik er det ikke.
De aller fleste her inne har slanket seg på lavkalori med høyt kh-inntak i mange år, og med det mye sult og slapphet. For disse er det en velsignelse og finne et kosthold som gir de et mer komfortabelt forhold til mat.

Jeg ser at forumet i større grad over tid også har medlemmer som er normalvektige og som spiser lavkarbo av rent helsemessige årsaker. Det er viktig for disse at de ser at de har mye større frihet i å spise kh-rik mat innimellom enn de som er svært karbosensitive. Det mener jeg forumet er flink til å skille mellom - etterhvert som flere også normalvektige deler sine erfaringer her inne.

For min del har jeg alltid gått ned på lavkalori gjennom hele livet, helt til for noen få år siden, da var det full stopp! Jeg spiste 1600 GR kalorier, og trente 4-5 ganger i uka og gikk ikke ned et gram i kroppsfett. Dette fordi insulinutskillelse bygde muskler, men var i veien for at kroppen kunne tære på mine egne fettlagre.

Camomilla sier det helt korrekt - jeg har lest det samme, ikke bare fra Jåbekk, men også andre artikler.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat