Sv: Lavkarbo og bygging av muskler
Opprinnelig lagt inn av turbokano, her.
Trente ganske godt før jeg gikk på lavkarbo og spiste godt,og mye proteiner.
Det stoppet veldig opp når jeg gikk over på lavkarbo,veldig lite økning i styke.
Det sier seg selv når du ikke tilfører karbohydrater.men gikk ned i vekt da vertfall
Hva er det som sier seg selv? Mange har motsatt erfaring - og øker i styrke på et lavkarbokosthold. Personlig trente jeg lett - også styrke pre-lavkarbo, men først da jeg hadde spist lavkarbo noen mnd kunne jeg virkelig legge på motstand i styrketreningen. Første timen med pt som var en styrketest ga hele 155 kg i benpress (Etter ca 10 ganger 10 repetisjoner på vei OPP til 155...). Dette anser jeg for betraktelig økning i styrke for ei småtjukk dame tidlig i 40-årene... Jeg hadde nok klart enda mer også - men begynte og bli sliten etter alle reptisjonene. Greit og få bekreftet at de kraftige lårene også innholder godt med muskler, ikke bare fett 
Min erfaring er at lavkarbo ikke gir meg eksplosivitet i verken kondisjon eller styrke, men den gir meg ekstrem utholdendenhet og ikke minst kan jeg nå løfte mye tyngre enn før. Det stopper liksom aldri opp, går aldri tomt lengre - noe det helt klart gjorde tidligere.
Dette på maks 20 g kh pr dag.
Opplever du at du ikke er like sterk som før, spiser du kanskje for lite mat - dvs protein og fett? Trener du tungt kan du jo ligge på hvertfall 2 g protein pr kilo kroppsfett siden kroppen vil forbruke proteinet i oppbygging av muskler etter trening. Du kan kanskje forsøke og trene litt annerledes enn du gjorde på høykarbo. Jeg trente moderat motstand og mange repetisjoner, nå (sist jeg trente ihvertfall) blir det mye tyngre motstand og færre reps, noe som gir raskere økning i styrke/muskelstørrelse.
|