Vis enkelt innlegg
Gammel 12-08-11, 12:10   #2
Camomilla
Seniormedlem

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 52
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Medisinmannen tvinger meg på diett. Trenger litt hjelp ;)

Oj, ja det var litt av en blekke

Frokost/lunsj og kvelds er vel det ALLE som vil kutte kornprodukter sliter mest med. Selv bakte jeg mye til å begynne med; solsikkebrød: http://lchf-bloggen.blogspot.com/201...lsikkebrd.html , grove tekaker: http://lenabeatrice.net/lavkarbomat/...grove-tekaker/ og etterhvert også knekkebrød: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30214 .

Nå spiser jeg mindre og mindre av dette - det er godt i blant, men så merker jeg at det tar opp plassen til proteinkildene, fettet og grønnsakene som kroppen min nyttiggjør seg bedre av På høykarbokost med brød, pasta, ris, potet, frukt osv. måtte jeg spise minst 4 ganger om dagen for å være fornøyd - nå spiser jeg to ganger om dagen (store måltider) og virker veldig godt på dét. Da blir det i praksis omtrent to middager (ca. kl. 11 og 19 på hverdager, og når jeg blir sulten i helgene). Er jeg sulten om morgenen (det skjer nesten aldri) drikker jeg kaffe med fløte, er jeg sulten i mellom spiser jeg en neve nøtter. Jeg prøver å få i meg godt med både protein, fett og grønt til begge måltidene og synes det er deilig å slippe og stresse med mat så ofte

I overgangen til kost uten korn var jeg sulten _hele_ tiden. Formen var elendig i etpar uker til kroppen hadde vennet seg til en annen forbrenning, men så kom jo alle gevinstene Økt metthetsfølelse, kiloene gikk sakte, men sikkert av, bedre hud, mer overskudd, bedre søvn ... nå virker det helt uaktuelt å gå tilbake til slik det var!

Regner med at du ønsker deg konkrete råd til hva du skal spise til disse "vanskelige" måltidene Jeg er ei lita dame, og lunsjen min så i går slik ut: En stor løkpølse, salat med fetaost, oliven, 1 kokt egg, tsatziki. Idag spiste jeg en lignende salat, 2 hjemmebakte kjeks med godt med brie på. Andre dager er det karbonade med løk, godt med rømme og en halv tallerken eggerøre. F.eks. Nå er jeg så heldig å ha en kantine å plukke fra, men lenge lagde jeg matpakker også. Da gikk det mye i porsjonsomeletter (med skikkelig spekepølse eller annet kjøtt som metter godt), roastbiff og remulade, middagsrester (jeg har spist biff med kryddersmør til frokost også - mange ganger), spekemat og rømme, kokte egg ... det er jo så mye godt

Dersom du velger å bake brød-/knekkebrøderstatninger bør du kanskje lese oppskriftene nøye. Veldig mange inneholder kruskakli (kornprodukt, men lavt på karbohydrater) og noen inneholder glutenmel (hveteproteinet, svært uheldig om du er glutenintolerant). Nannahs knekkebrød inneholder kruskakli, men det kan byttes med f.eks. malte mandler - kanskje litt vanskeligere å erstatte kruskakli i brødtyper.

Frokosten din (som du ble sulten av etter 1,5 time) var nok for spinkel for en voksen mann. Hadde du lagt til f.eks. et grillet kyllinglår el.l. hadde den nok vart lenger. Kjøp bacon i hele stykker, da kan du steke deg noen kraftige skiver som metter lenge. Og som sagt er det ingenting i veien for å spise hverken biff, koteletter eller annen proteinrik og mettende mat til frokost

Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat