Tråd: Min bmi 19,5!
Vis enkelt innlegg
Gammel 13-08-11, 17:55   #14
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Min bmi 19,5!

Sitat:

Jeg spiser mye fett (75 energiprosent), men tar jeg ikke feil ligger det lite bevis til rette for at du ikke skal kunne erstatte litt av fettet med proteiner (som jeg går ut i fra at du allerede spiser en del av siden du trener).

Skal du gi anbefalinger når det gjelder næringsfordeling på ketogent kosthold bør du gjøre det med god dokumentasjon i bakhånd. "men tar jeg ikke feil" er ikke god nok dokumentasjon.

Du tar i tillegg feil. Det er IKKE helsemessig anbefalt og erstatte fett med protein når man ligger så lavt i karboinntak som nevnt av TS. Jeg vil anbefale deg med og være ekstremt forsiktig med og gi råd du ikke har kunnskap til å vite om farene ved.
TS har lav BMI og med det ikke en veldig høy fettprosent. Dermed er kroppen avhengig av å få energi inn med fett i maten. Spiser man da lite fett OG lite karbo - sulter man i praksis kroppen. I tillegg vil det høye proteininntaket KUNNE være tøft for nyrene over tid.

Sitat:

Det skal veldig lite fett til for at energiprosenten øker raskt, så om du føler for det syns jeg du kan prøve deg fram fra 50-50 (fett-proteiner) eller 60-50, og heller øke fra der om du ikke føler deg dårlig. Få i alle fall i deg en del fett, den er jeg enig i.

Jeg lurer litt på hvordan du selv kan spise 75% fett med ditt lave karboinntak, og samtidig mene det er helsemessig forsvarlig og gi råd om å spise 50-50 protein fett??

Dessuten bør du nå vite at lavkarbo ikke dreier seg om total energiinntak, men at lavt karboinntak gir lav insulinutskillelse og at reduksjon av totalt kalorinntak anbefales til de av oss som har reell overvekt OG ikke går ned i vekt ved og følge et lavkarbokosthold.

Jeg ville aldri tort å foreslå en 50-50 protein - fett fordeling til NOEN, fordi jeg vet for mye om hva konsekvensene kan være for kroppen. Jeg synes du bør vurdere å fjerne anbefalingen din fra innlegget ditt - om du da ikke har god dokumentasjon på at dette ikke kan være potensielt helseskadelig.

Det er viktig at forumet som helhet ikke gir anbefalinger som kan skade helsen til mennesker som tar det du sier for god fisk. Dette selv om hver enkelt har et eget ansvar for å sjekke ut at rådene som gis er holdbare helsemessig også.

Siden du har vært her en stund antar jeg du har lest arnakristins nybegynnertråd som jeg anbefaler lengre oppe - men når jeg ser kommentaren din her vil jeg råde deg til å lese den en gang til

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat