Vis enkelt innlegg
Gammel 17-08-11, 11:26   #15
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fiskekaker fra Båtsfjord!

Opprinnelig lagt inn av Gudinnen_Saga, her.

Jeg skjønte ikke helt. Jeg har frossen fisk, må den saltes over natta den også? Og det vannet som blir i bollen skal oppi foodprossessoren den også? (det står ikke i oppskrifta nemlig og jeg er ikke så flink med mat ennå)

Jeg har aldri saltet fisk til fiskekaker, fersk eller frossen så det tror jeg ikke du skal bry deg om. La fisken tine i kjøleskap over natta, og bruk væsken som utskilles også i foodprocessoren også ja - den er det stivelse i. Lager du flere omganger av samme frossenfisk, fordeler du bare væsken i omgangene sånn ca bare.

Viktigst etter min mening (og fars og farmors mening - som har jobbet som kokker) er at alle ingrediensene kommer rett fra kjøleskapet. Lager du flere omganger i foodprocessoren, sett inn fløte, fisk mm i kjøleskapet når du har målt opp og ta ut først når du er klar for å lage neste runde. Ellers kan du risikere at farsen skiller seg før du får den i panna

La foodprocessoren gå til du "ser" at røra har begynt og binde seg - blir litt sånn deigaktig og henger sammen. Stek i panne som er forvarmet til medium + varme i masse smør

Visste du at du kan lage "ferskfiskball" av samme røra? Lag farsen i oppskriften i passe store boller og trekk i lettsaltet vann som er nær kokepunktet til de flyter opp. Tiden er litt avhengig av størrelse Server nytrukket med bacon og dine favorittgrønnsaker, smør og evt rømme/CF om du vil.
Samme "ferskfiskball" kan brukes som "fiskeboller" som du har i lavkarboinspirert hvitsaus

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat