Vis enkelt innlegg
Gammel 21-08-11, 15:14   #8
Kristin81
Medlem

Medlem siden: Aug 2011
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Vanskelig start!

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Det tror jeg skyldes litt manglende oversikt over hva du kan spise foreløpig, og er ikke uvanlig i starten Jeg spiser mye mer "hotell-buffet" mat (som jeg elsker) nå enn noengang før, og lager meg ofte "tapas-tallerken" når jeg er litt matlei. Nå elsker jeg oliven og fetaost, spanske spekepølser, aioli, kylling da - så fantasien får fritt utløp

I dag har jeg spist min nye favoritt, nemlig en variant av cæsar-salat:
Romanosalatbalder, hjemmelaget chili-aioli (majones som jeg blander med creme fraiche for å få den lettere og ikke så tung på smak, hvitløk, chili eller chiliolje, litt flytende natreen og sitronsaft), kylling (grillet eller stekt kyllingfilet i biter) med bacon-biter og masse parmesan på toppen! Nå OSER det hvitløk her - men det er jo bare deilig! Dette fikk jeg servert hos Jordbærpikene, og er 100% lavkarbo!

Ellers lager jeg mye eggesalat av samme majo/cf blanding, med masse urter, god spekeskinke og kokt egg. I morgen blir det rekesalat med samme basis, en liten dæsj chili-ketchup, (evt sukkerfri ketchup og chili), en dæsj worchestershiresaus og krydder etter smak
Knallgodt sammen med sprø salat og tomat, eller på en lavkarboskive.

Savner du brød - til supper, eller til frokost/lunsj innimellom, anbefaler jeg på det varmeste Karins "mitt aller beste brød". Det smaker som godt grovbrød

Savner du sjokolade finnes det alternativer der også - enten de sukkerfrie som du får kjøpt i helsekosten (innehar maltitol, kan være litt utfordrende for magen), atkins-barene eller du kan lage deg cappuchino-smoothie med smak av sjokolade og kaffe.

Kan du ikke nevne noen matretter du virkelig savner, så kanskje vi kan friste med en lavkarbovariant?

JEG spiser ekstremt mye mer variert, med mer salater, grønnsaker, rene proteinkilder og rene fettkilder nå enn noensinne tidligere i mitt liv Jeg har holdt på i snart to år... lavkarbo har kurert mine chrons-symptomer, og selv om jeg ikke har særlig vektnedgang (sannsynligvis pga kronisk infeksjon) kommer jeg aldri til å spise slik jeg gjorde igjen

Kommer du deg gjennom de første to ukene er veldig mye gjort - så hold ut det ER verdt det!

Tusen takk for fine svar, dere og for gode matforslag. Salaten din hørtes skikkelig god ut, Nerthus - den tror jeg at jeg "stjeler"
Her er noen retter jeg savner:

ris og nudler (elsker asiatisk mat og pad Thai, etc.)
Chicken Tikka Masala (kan jo spise den uten ris, men såvidt jeg vet inneholder vel Masala-sausen for mye karber?)
Liker spagetti og kjøttsaus, og synes det ikke blir helt det samme uten pasta (men det går forsåvidt greit)
Bananer
Tyrkisk pepper
Og kanskje det jeg savner aller mest: fersk appelsinjuice med fruktkjøtt
Frokostblanding, f eks Weetabix og Crusli Solfrokost
Yoplait-yoghurt

Synes Atkins-sjokoladene er gode, men savner "ekte vare" da de føles som tørre erstatninger. Bruker lavkarbo-brød og frokostblanding fra Spis deg slank, men sitter igjen med en følelse av å ikke være mett. Karbohydrater gir en helt annen følelse i magen (kanskje er det blodsukkeret?), gjør det ikke?

Er inne i en litt "kjip periode av livet" nå, sover dårlig og har vært litt deprimert (uavhengig av kosthold, altså). tenkte at lavkarbo kanskje kunne gi meg gode helsegevinster - men akkurat nå føler jeg meg bare slapp og sulten.

Kanskje blir det bedre om jeg kommer meg over kneika?
Eller hadde det vært bedre å vente med kotomlegging til søvn og ting er bedre?

Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat