Vis enkelt innlegg
Gammel 21-08-11, 15:38   #9
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vanskelig start!

Opprinnelig lagt inn av Kristin81, her.

Tusen takk for fine svar, dere og for gode matforslag. Salaten din hørtes skikkelig god ut, Nerthus - den tror jeg at jeg "stjeler"

Stjel i vei! Jeg er rett og slett litt hekta på denne nå for tida
Laget chili-aioli, grønnsalat/fetaost/tomater, grillet paprika med fetaost i chiliolje sammen med grillete asparges (som jeg hadde marinert i chiliolje en time på forhånd) med parmesan på toppen sammen med deilig grillmat (grillribbe og hotte pølser) i går og det var KNALL!

Sitat:

Her er noen retter jeg savner:

ris og nudler (elsker asiatisk mat og pad Thai, etc.) lag blomkålris, i tillegg vet jeg at det finnes en nuddeltype med lite karbo i, shirataki nudler. Du må sikkert søke litt for å finne hvem som har de. Noen sier de smaker rart, andre er fornøyde med alternativet.

Chicken Tikka Masala (kan jo spise den uten ris, men såvidt jeg vet inneholder vel Masala-sausen for mye karber?) Lag egen tikka masala saus - i lavkarboversjon
Liker spagetti og kjøttsaus, og synes det ikke blir helt det samme uten pasta (men det går forsåvidt greit) Alternativet er å raspe tynne skiver av squash og lettkoke disse et par minutter før du har sausen over, eller bruke shirataki nudler. Alt blir en vane etterhvert, men det er greit og ha alternativer man kan bruke innimellom
Bananer Smaker ikke som banan, men en klementin har bare 4 g kh i seg, piel de sapo melon har ca 6 kh pr 100 g (samme som jordbær) og kan være et fint alternativ av og til. Melon med spekeskinke rundt er kjempegodt!
Tyrkisk pepper det finnes alternativer her også - sjekk ut linken
Og kanskje det jeg savner aller mest: fersk appelsinjuice med fruktkjøtt
Fruktkjøttet er lite og gjøre med, meeeen kanskje en appelsin-fun light med klementin-kjøtt i kan hjelpe?
Frokostblanding, f eks Weetabix og Crusli Solfrokost Her nevner du jo spisdegslank frokostblanding, søk litt på oppskriftsforumet under frokost og se om du kan lage dine egne blandinger.
Yoplait-yoghurt Tyrkisk yoghurt, flytende natreen, og feks bjørnebær opptint i mikroen... smaker MINST like godt og ikke så mye sukker som originalen. Jeg har fryseren full av forskjellige bær og lager meg smoothies stadig vekk. De er også gode å ha når jeg lager meg fun-light gele, blander i bær og spiser med pisket krem og flytende natreen på toppen (Fun-light granateple er genial til gele! )

Synes Atkins-sjokoladene er gode, men savner "ekte vare" da de føles som tørre erstatninger. Bruker lavkarbo-brød og frokostblanding fra Spis deg slank, men sitter igjen med en følelse av å ikke være mett. Karbohydrater gir en helt annen følelse i magen (kanskje er det blodsukkeret?), gjør det ikke?

Hva har du i frokostblandingen din/på brødet? Spiser du nok fett bør du få en bedre metthetsfølelse. Majones og salami, røykalaks og eggerøre (sammen med brødet), makrell i tomat og majones osv...

Sitat:

Er inne i en litt "kjip periode av livet" nå, sover dårlig og har vært litt deprimert (uavhengig av kosthold, altså). tenkte at lavkarbo kanskje kunne gi meg gode helsegevinster - men akkurat nå føler jeg meg bare slapp og sulten.

Kanskje blir det bedre om jeg kommer meg over kneika?
Eller hadde det vært bedre å vente med kotomlegging til søvn og ting er bedre?

Hvis du klarer og tenke på alt du KAN spise - heller enn alt du ikke kan spise, kan det bli lettere. Nedstemthet og dårlig søvn blir ikke bedre om du spiser mye høykarbomat heller, men det er klart at de første ukene er tøffe både mentalt og fysisk i en overgang til lavkarbo.

Tenk på å spise mye ren mat, kjøtt, fisk, fugl, salater, tomater, paprika, og mye grønnsaker (blomkål, broccoli, sopp, asparges), fløteskvett i stekesjyen, bearnaisesaus til biffen og grønnsakene, ren torsk med bacon, smør og grønnsaker osv. Tenker du mye på at du forsaker mat ved og spise sånn, blir det vanskeligere, er fokus mer på at "jeg har det litt tøft for tiden, best at jeg prøver og spise så ren og sunn mat som mulig" blir kanskje den mentale og fysiske belastningen på den tøffe tiden LITT lettere?

Av og til tenker jeg at om jeg bare kunne vært hjemme hos deg en mnd og disket opp lavkarbomåltider hver eneste dag ville du ikke betenkt deg med å fortsette kostholdet i det hele tatt - og du ville ikke savnet pasta i særlig grad (TROR jeg da )

Fortsett og spør om råd, tips - sjekk ut oppskriftsforumet, www.lenabeatrice.net sine sider (masse oppskrifter med bilder!) og du, ta EN dag av gangen

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat